Praha - Smetanovo nábřeží, které patří k nejstarším v Praze, se konečně trochu zklidní.
Od půlky května do konce června se totiž vždy o sobotách zcela uzavře pro automobilovou dopravu, a v místě tak budou jezdit pouze tramvaje. S návrhem v úterý souhlasila rada hlavního města.
Smetanovo nábřeží je atraktivní lokalita s unikátním výhledem na Hradčany, Pražský hrad a Petřín. Zahrnuje i Křižovnické náměstí s předmostím Karlova mostu, kde se kříží nábřeží s tradiční trasou Královské cesty.
Ve všední den přes něj projde přes sto tisíc lidí. Dvě třetiny z nich jdou pěšky, jedou v tramvajích nebo na kole. Většinu prostoru ovšem nyní zabírají auta.
Podle sdružení Auto*Mat, které se o přeměnu nábřeží snaží už deset let, se od roku 1999 počet chodců kvůli stavu nábřeží o třetinu snížil.
"Smetanovo nábřeží s kolonami aut přímo u Karlova mostu je ostudou Prahy. V žádné civilizované metropoli nemůže tak významná a cenná ulice sloužit jako zkratka pro automobily," řekla Iva Pohanková z iniciativy Auto*Mat.
Zklidnění podporuje většina místních, občanská sdružení i instituce a podniky, jejichž zaměstnanci či hosté se do oblasti většinou dostávají pěšky nebo hromadnou dopravou.
Mezi sympatizanty projektu patří Národní divadlo, Národní muzeum, Česká filharmonie, Divadlo Na Zábradlí nebo Karlova univerzita. Petici Auto*Matu za vznik pěší zóny podepsalo zatím 2 840 lidí.
Móda, dílny i taneční soboty
V době plánované uzavírky by se nábřeží mohlo zapojit do kulturních akcí a festivalů, které se konají v jeho okolí, například do hudebního festivalu United Islands nebo Muzejní noci.
"Chtěli bychom, aby sobotní procházky po Smetanově nábřeží obyvatelům i návštěvníkům Prahy zpříjemnily instituce, které přímo tady sídlí. Připravujeme fotografickou a filmovou dílnu, workshop se šicími stroji, módní přehlídku, výstavy studentských prací, literární nebo taneční soboty," dodává Pohanková.
Podívejte, jak se Praha změnila:
Zásobování v době uzavírky by mohlo fungovat v režimu pěších zón, tedy ráno a večer. Místní automobilová doprava, která ale tvoří minimum provozu na nábřeží, by mohla projíždět okolními ulicemi.
Nábřeží už bylo několikrát uzavřeno pro automobilovou dopravu například při Evropském dnu bez aut. Několik happeningů na podporu pěší zóny na Smetanově nábřeží organizoval v minulosti právě i Auto*Mat.