Praha podpořila jižní variantu tunelu na letiště. Vlaky pojedou až 50 metrů hluboko

ČTK ČTK
7. 12. 2020 13:32
Vedení Prahy podpořilo mezi Dejvicemi a Veleslavínem jižní variantu trasy železnice, která má spojit Prahu s Kladnem a Letištěm Václava Havla. Tato varianta počítá s vedením vlaků z Veleslavína tunelem pod střešovickým masivem až do Dejvic, tedy jižně od stávající železniční trati. Modernizaci trati řeší město a Správa železnic několik desetiletí.
Vizualizace železničního tunelu Dejvice – Veleslavín
Vizualizace železničního tunelu Dejvice – Veleslavín | Foto: SŽ

V jižní variantě tunel povede většinou v hloubkách více než 50 metrů pod terénem a zástavbou. Trať půjde podle plánu ve směru z Dejvic na Veleslavín postupně z hloubky 20 metrů pod povrchem až do hloubky více než 50 metrů. V této hloubce by měly být ražené tunely Střešovice. Směrem na Veleslavín je z nejnižšího bodu plánováno prudší stoupání, než je tomu do Dejvic.

Pro ražbu bude zvolena technologie TBM. Podle dokumentu, který schválili radní, je nejpříznivější pro vlivu na nadloží. "Zvolená varianta, technické řešení a hloubka tunelů jsou předpoklady pro maximální a nezměněný komfort lokality nad tunely, jelikož vibrační a hlukové ovlivnění je zcela zanedbatelné," píše se v materiálu.

Různé varianty vedení tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem - Správa železnic vybrala jižní variantu, podpořila to i Praha 6 a rada hlavního města
Různé varianty vedení tunelu mezi Dejvicemi a Veleslavínem - Správa železnic vybrala jižní variantu, podpořila to i Praha 6 a rada hlavního města | Foto: SŽ

O modernizaci se mluví několik desetiletí

Schválenou variantu doporučily jako nejlepší z posuzovaných znalecké posudky, které připravil tým z České geologické služby a tým odborníků z Ruhrské univerzity v Bochumi. Podle jejich závěrů vychází jižní varianta jako nejméně konfliktní vůči dotčenému území.

O modernizaci trati se mluví několik desetiletí. Původně se vedly spory o pozemní variantu, kvůli které by musela být zbourána řada soukromých objektů. Proti tomu se postavili zejména místní obyvatelé. Těm se nelíbila ani původní tunelová varianta, kdy se obávali mimo jiné otřesů nebo narušení systému spodních vod.

Správa železnic odhaduje termín začátku stavby na rok 2025, a to v případě získání potřebných povolení. Zprovoznění železničního spojení na letiště předpokládá v letech 2028 až 2029. Stavba má trvat 24 až 30 měsíců. Odhadovaná cena pro úsek Výstaviště - Veleslavín je 13 miliard korun.

Konečně eskalátory. Na stanici Nádraží Veleslavín už cestujícím poslíček nepomůže:

 

Právě se děje

Další zprávy