Aktuálně platící vyhláška sice nařizuje, že například hladina hluku ve dne nemá překročit 60 a v noci 50 decibelů, ale na severní části magistrály vedoucí od tunelu Blanka k nemocnici Bulovka tuto hranici přesahuje v noci až dvacetinásobně a dosahuje 65 decibelů (každé tři decibely znamenají dvojnásobek hluku).
Město se brání tím, že se stav snaží zlepšit - za 25 milionů korun například položilo tichý asfalt. A do okolních domů dává na své náklady i nová okna.
"Prvoinstanční soud vycházel z toho, že znečištění způsobuje jedině doprava, a nepřihlédl k tomu, že mohou být i jiné zdroje, jako lokální topeniště," uvedl právní zástupce města Jiří Vondra.
"Pokud projíždí 90 tisíc aut denně, několik lokálních topenišť nemůže situaci ovlivnit," reagoval zmocněnec obyvatel Zdeněk Kuneš.
Předseda senátu Lubor Veselý dal však za pravdu městu - prvoinstanční soud podle něj "nedostatečně zjistil skutkový stav věci" a neprokázal, nakolik za nadlimitní imise a hluk může doprava. "Není rozhodující, kolik aut tam projede, ale jaké důsledky provoz v této ulici má. Zda skutečně způsobuje ty imise v takové míře, která je neakceptovatelná, a zda je v silách města jim zabránit," uvedl Veselý.
Prvoinstanční soud si proto má podle něj přizvat znalce, který bude delší dobu sledovat a měřit stav nejen v Holešovičkách, ale i na dalších místech v Praze a tato měření porovnávat. A až poté rozhodne, zda situace v ulici V Holešovičkách je výrazně horší než v podobných lokalitách.
Tunel Blanka situaci zhoršil, tvrdí místní
Situaci podle místních zhoršil v roce 2015 otevřený tunel Blanka, který do rezidenční čtvrti přivedl dalších více než 20 tisíc aut denně. A poukazují, že stavební povolení na Blanku říká, že nesmí být zprovozněna dřív než silniční okruh kolem Prahy. Ten je v nedohlednu. Město tento rozpor vyřešilo šalamounsky. Tunel uvedlo "jen" do zkušebního provozu, ovšem s plným provozem.
"Řešení se odkládá na neurčito a všechny negativní vlivy dál budou působit," kritizuje verdikt Kuneš, byť je podle něj pozitivní, že soud žalobu nezamítl a proběhne měření.
Obvodní soud pro Prahu 1 obyvatelům Holešoviček vyhověl již jednou, a to před sedmi lety. Jeho tehdejší verdikt však vzápětí zrušil odvolací soud − podle něj neodůvodněně preferoval zájmy obyvatel v těsné blízkosti dopravní tepny před zájmy města a všech jeho obyvatel. Lidí z Holešoviček se ale zastal Nejvyšší soud, který přikázal věc znovu projednat a vzít v potaz třeba to, zda se město snaží situaci napravit.
Není to jediný podobný spor. V lednu 2008 soud pravomocně přikázal ztišit magistrálu poblíž Jižní spojky - město tam následně dalo tichý asfalt, snížilo rychlost a začalo stavět protihlukové zdi. Před šesti lety ale Ústavní soud vrátil případ na začátek a řekl, že obecné soudy neodůvodněně preferovaly zájmy postižených obyvatel před zájmy města jako vlastníka komunikací. A tento spor tak nyní běží od počátku.