Soud zamítl stížnost kvůli Letišti Vodochody. Přípravy na jeho rozšíření to ale neurychlí

Marek Pokorný ČTK Marek Pokorný, ČTK
Aktualizováno 8. 3. 2017 17:12
Soud zamítl stížnost ministerstva životního prostředí kvůli rozšíření Letiště Vodochody. Verdikt Nejvyššího správního soudu se však v současných přípravách prakticky neprojeví. Ministerstvo totiž stále nerozhodlo o vlivu na životní prostředí a Městský soud v Praze navíc před třemi týdny zrušil další klíčový dokument - ochranné hlukové pásmo kolem letiště. A není tak reálné, že by mohlo začít pro veřejnou leteckou dopravu sloužit před rokem 2025.
Letiště Vodochody.
Letiště Vodochody. | Foto: Aktuálně.cz

Praha/Brno - Nejvyšší správní soud zamítl kasační stížnost ministerstva životního prostředí proti rozsudku, který umožňuje rozšíření Letiště Vodochody. "Přípravy na jeho rozšíření tak pokračují," řekl Ivo Mravinac, mluvčí investiční skupiny Penta, která je investorem projektu.

Verdikt Nejvyššího správního soudu však pro současné přípravy nemá praktický význam. Nejvyšší správní soud tím jen řekl, že Městský soud v Praze nepochybil, když v roce 2015 potvrdil kladné stanovisko vlivu na životní prostředí EIA. To ministerstvo životního prostředí nejdříve udělilo a poté zase odebralo.

Ministerstvo totiž loni na jaře oznámilo, že je nutné EIA aktualizovat. Novou a závaznou verzi však ani téměř po roce ještě nevydalo. A až po jejím vydání může letiště nedaleko Prahy zažádat o územní rozhodnutí.

Mnohem více pak Pentě komplikuje plány to, že Městský soud v Praze před třemi týdny zrušil ochranné hlukové pásmo kolem letiště, které loni v listopadu vyhlásil Úřad pro civilní letectví. Učinil tak poté, co se na něj obrátili starostové okolních obcí, kteří proti plánovanému rozšíření provozu na letišti dlouhodobě bojují.

Zřízení ochranného hlukového pásma má pro místní obyvatele i obce obrovský dopad. Nelze v něm stavět a lidé, kteří v něm bydlí, nemohou dělat ani větší úpravy svých domů.

Úřad přiznal, že tímto rozhodnutím se přípravy letiště vrátily o nejméně čtyři roky zpět. Tak dlouho totiž bude trvat, než se dokument, který má nyní 800 stránek, znovu připraví a zejména projedná s úřady, jak požaduje soud.

Letiště ve Vodochodech

říjen 2006 - Vláda prodává Aero Vodochody, jehož součástí je i vojenské letiště, skupině Penta. Ta vzápětí oznamuje, že současné letiště rozšíří, aby mohlo poskytovat  i komerční lety. Uvést do provozu ho chce již v roce 2010.

leden 2010 - Penta stále nemá hotovou studii vlivu na životní prostředí EIA. Nový termín zprovoznění odhaduje na rok 2013. Oznamuje, že pro rok 2018 plánuje 3,5 milionu cestujících ročně a až 70 startů a přistání letadel denně.

květen 2013 - Projekt získává kladný posudek vlivu na životní prostřední, ministerstvo jej ale posléze pro závažné vady ruší. V prosinci 2015 soud rozhoduje, že kladný posudek platí.

červen 2016 - Ministr životního prostředí Richard Brabec oznamuje, že je posudek nutné aktualizovat, aby byl závazný.

listopad 2016 - Ústav civilního letectví stanoví ochranné hlukové pásmo, které zakazuje v okolí letiště stavět. Obce podávají žalobu, soud jim v únoru 2017 dává zapravdu a ochranné pásmo ruší.

"Rozsudek Nejvyššího správního soudu je povzbudivým vítězstvím, ale boj s úřední mašinérií nekončí, protože ministerstvo životního prostředí, jak je vidět z jejich dosavadního postupu, ani nehodlá postupovat podle platných zákonů a dále nezákonně bráni realizací záměru Letiště Vodochody," uvedl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Nebude před rokem 2025

Penta koupila letiště jako součást Aera Vodochody v roce 2006 a oznámila, že ho pro veřejnou dopravu zprovozní do pěti let. Jenže nyní je jasné, že ani termín 2025 není reálný.

Sám Kačur již žádný termín zprovoznění letiště pro mezinárodní lety slibovat nechce. V rozhovoru pro Aktuálně.cz před třemi týdny pouze připustil, že minimálně pět let budou řešit jen "papírové věci" - tedy projekt a případná povolení a územní řízení. Zkritizoval také postup ministerstva životního prostředí, které ještě nevydalo závazné stanovisko EIA. "Budeme zvažovat, zda se nepustit do arbitráže kvůli zmařené investici," řekl.

 

Právě se děje

před 40 minutami

Boeing vyplatí odškodné rodinám obětí dvou nehod stroje 737 MAX

Americký výrobce letecké techniky Boeing odškodní rodiny 346 lidí, kteří zahynuli při haváriích dvou letadel typu 737 MAX v Etiopii a Indonésii. Poškozeným vyplatí 144 500 dolarů (3,4 milionu korun), uvedla dnes společnost v prohlášení.

Padesátimilionový fond, který vznikl letos v červenci a z něhož chce Boeing pozůstalé vyplatit, začne okamžitě přijímat žádosti od pozůstalých. Částka bude uvolněna nezávisle na žalobách, kterým firma kvůli haváriím čelí. Odškodnění si rodiny mohou nárokovat do konce listopadu.

Letecká společnost také v červenci prohlásila, že hodlá vyhradit dalších 50 milionů dolarů (1,1 miliardy korun) na podporu vzdělávání a hospodářství v obou zemích, kde k nehodám došlo.

Boeing 737 MAX 8 letecké společnosti Ethiopian Airlines spadl letos v březnu šest minut po startu z letiště zhruba 60 kilometrů od etiopské metropole Addis Abeba. Při nehodě zemřelo všech 157 lidí na palubě. Oběťmi byli lidé z 35 zemí, včetně čtyř Slováků.

Stejný stroj měl nehodu už loni v říjnu, kdy se letadlo nízkonákladové společnosti Lion Air se 189 lidmi na palubě zřítilo po startu z letiště v Jakartě. Ani tehdy neštěstí nikdo nepřežil.

Zdroj: ČTK
Další zprávy