Praha chystá novou revoluci v MHD. Máme plán změn linek

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
19. 4. 2013 6:00
Od července chce Ropid změnit tři desítky linek
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Osm měsíců poté, co se obyvatelé a návštěvníci Prahy museli vypořádat s revolucí v hromadné dopravě, mohou se zřejmě začít chystat na novou sérii velkých změn. Plán, který přichystal Ropid, počítá se změnou jízdních řádů sedmi tramvají a jednadvaceti autobusů.

Tři autobusy navrhuje městská organizace zcela zrušit, naopak přichází s novou tramvajovou linkou číslo 13.

Vyplývá to ze dvou dokumentů, které Ropid připravil pro jednání s městskými částmi a jež má Aktuálně.cz k dispozici.

Úpravy městská organizace připravila na základě vyhodnocení metropolitní sítě, kterou zavedla loni v září. Teď s nimi postupně seznamuje radnice jednotlivých městských částí.

Když se změny podaří prosadit, začnou platit od července.


Pokud se ale starostové těšili na zhodnocení toho, jak metropolitní síť funguje a kolik peněz se ušetřilo, čekalo je nemilé překvapení. V materiálech se o dopadech zářijových novinek vůbec nepíše, obsahují jen návrhy změn nových. A ani ty Ropid nepodložil žádnými konkrétními čísly.

"Zástupci Ropidu uvádějí, že změny jsou nutné hlavně kvůli souběhu linek autobusů a tramvají a druhým důvodem jsou finance," shrnuje vše, co se od Ropidu dozvěděli, mluvčí městské části Prahy 6 Adam Halmoši.

Nové jízdní řády navrhuje Ropid u tramvají 2, 5, 7, 8, 11 a 25. Změn se dočká i tramvaj číslo 22, ze které je od září metrolinka neboli páteřní spoj. Hojně využívaná linka má být omezena na obou koncích.

V úseku mezi Nádražím Strašnice a Hostivaří má v méně vytížených obdobích jet pouze každý druhý spoj, úsek Bílá Hora - Vypich zmizí úplně. Nahradit by ho měla tramvaj 25, která má ale ve špičce dvakrát delší intervaly.

Prohlédněte si, jak Pražané prožívali zářijové změny v MHD


Další velká změna čeká linky 5 a 8, které si vymění část trasy. Linka 8 bude místo pětky jezdit od Nábřeží Kapitána Jaroše na Spartu, linka 5 převezme trasu z Čechova mostu na Hradčanskou. Kuriózní je, že tramvaj číslo 8 do září přes Letnou projížděla, poté ji tam ale nahradila právě linka 5.

Na první pohled úplnou novinkou je zavedení tramvaje číslo 13, ta ale z velké části kopíruje trasu linky 11 před zářijovou změnou. Ropid plánuje, že by jezdila z Náměstí bratří Synků přes I. P. Pavlova, Jiřího z Poděbrad, Olšanské hřbitovy a Vozovnu Strašnice na Černokosteleckou. Třináctka má jezdit jen ve všední dny do večera, a to v intervalu 8 až 10 minut.

Tři zrušené autobusy

Ropid také navrhuje změnit 21 autobusových linek a další tři zcela zrušit. Jde o autobusy 122, 154 a 148, které byly omezeny už při zářijových změnách. Jde přitom o linky, které městské části již od září požadují uvést do původního stavu. 154 jezdí navíc od září jako metrobus, tedy páteřní linka.

Po navrácení původní trasy u linky 154 volá například 15. městská část, která ale o návrzích s Ropidem zatím nejednala. "154 pro nás byla určitý ideál. Od té změny se krůček po krůčku snažíme vrátit jízdní řády co nejblíže původnímu stavu," komentoval současný stav jízdních řádů místostarosta Prahy 15 Igor Filipovič.

Podobné je to i s Prahou 4 a linkou 148. "Požadujeme navrácení stavu před změnou, tedy opětovné prodloužení linky až k poliklinice Budějovická," uvedl mluvčí městské části Jiří Bigas.

Autobus 148 má nahradit linka 121, jejíž trasa se také změní. A to tak, že propojí právě polikliniku a Podolí, čímž by se problém Prahy 4 mohl vyřešit. "Nejde nám ani tak o tu konkrétní linku, jde nám o to spojení. Starší lidé mají s přestupy opravdu velké problémy," dodal Bigas.

Podle návrhu Ropidu má navíc linka 121 jezdit častěji, městská část si totiž stěžovala, že autobus má příliš dlouhé intervaly.

Na rozdíl od zářijových změn mají městské části možnost se k aktuálním novinkám vyjádřit. Zatímco některým radnicím Ropid vychází vstříc, jiní představitelé radnic říkají, že jejich příležitost jízdní řády ovlivnit je pouze iluzorní.

Mohou totiž navrhovat pouze taková opatření, která MHD neprodraží a na kterých se shodnou všechny dotčené městské části. Podmínkou také je, aby návrhy "respektovaly stávající koncepci".

Například problém s přestupováním na Strahově, na který již měsíce poukazují městské části Praha 6 i Praha 5, zůstal i nadále nevyřešen.

 

Právě se děje

Další zprávy