Praha - Praha utratila téměř 30 milionů za speciální opencard pro turisty, která nikdy nefungovala.
Projekt, který vznikl za Pavla Béma, je u ledu už více než dva roky a není jisté, zda ho ještě půjde vzkřísit.
Myšlenka na zvláštní kartu pro turisty vznikla v roce 2009 a v průběhu následujícího roku se připravovala studie a pilotní projekt. Radní pak postupně schválili, že karta bude stát 990 korun a bude obsahovat jízdenku na tři dny a slevy na různé pražské památky.
"Projekt vznikl jako logická funkcionalita Opencard. Myšlenka nikterak originální, která je realizovaná v řadě evropských metropolí," říká dnes k projektu tehdejší primátor Pavel Bém.
V posledních měsících roku 2010 byl ale projekt, za který dopravní podnik utratil mezi 26 až 27 miliony korun, zastaven. "Projekt měl spoustu problémů a skončilo to v autu," komentuje turistickou opencard dopravní podnik.
Turistická karta tak ležela několik let v šuplíku. Na světlo světa se dostala letos, když magistrát schválil novou koncepci rozvoje Opencard. Dopravní podnik oslovil pražský magistrát, zda s projektem ještě počítá.
Návrh a studie turistické karty se totiž dělaly ještě v době, kdy službu zajišťovala firma Haguess. Nová koncepce ale počítá s přípravou nového softwarového řešení celého projektu, aby město nebylo závislé na jedné firmě.
"Studie je relativně stará a musela by se aktualizovat," potvrdil ředitel odboru informatiky pražského magistrátu Jan Teska s tím, že je třeba rozhodnout, zda se to vyplatí. V opačném případě by dopravní podnik musel vše odepsat jako zmařenou investici.
Kdo za to může?
Nové a staré vedení radnice se teď pře o to, kdo situaci zavinil. Exprimátor tvrdí, že je škoda, že se od jeho odchodu ve věci vůbec nic neodehrálo. Zastupitelé za TOP 09 zase naznačují, že projekt byl zastaven ještě před komunálními volbami a na magistrátu se o něm nevědělo.
"Měsíc před volbami - tedy zhruba 14 dní před ostrým spuštěním projektu to bylo zastaveno kvůli medializaci opencard. My jsme se to dozvěděli až ve chvíli, kdy nás oslovil dopravní podnik," uvedl Jan Vašíček (TOP 09) z magistrátní komise pro Opencard.
Jisté nicméně je, že nápad kritizovali už v době jeho vzniku opoziční zastupitelé. Cena se jim zdála příliš vysoká vzhledem k tomu, že třídenní jízdenka vyjde na pouhých 330 korun. Karta by navíc nesloužila turistům, kteří by do města přijeli na kratší dobu.
Město navíc předpokládalo, že projekt si na sebe vydělá, na jedné kartě předpokládalo marži 154 korun. "Výnos pro městský rozpočet se měl, pokud si dobře vzpomínám, pohybovat kolem 50 milionů ročně," uvedl Bém. Opozice ale tvrdila, že takové výnosy nejsou jisté.