Praha - Nová tranzitní trasa pro kamiony přes Jižní spojku a Barrandovský most v hlavním městě ušetří jednomu nákladnímu automobilu na mýtu něco přes 100 korun.
"Cesta bude kratší o sedmnáct kilometrů," řekl Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které pro Aktuálně.cz provedlo orientační výpočet úpory.
Pražští radní tento týden rozhodli, že částečně znovu otevřou Barrandovský most pro kamiony, kterým tuto trasu po zprovoznění jihozápadní části Pražského okruhu zakázalo před loňskými komunálními volbami tehdejší vedení magistrátu.
Od září 2010 tak těžká auta, která přijíždějí od Hradce Králové nebo Mladé Boleslavi, musí před Jižní spojkou zahnout na Spořilov. Proti tomu se měsíce bouřili tamní obyvatelé, kterým pod okny rázem tisíce kamiony přivezly hluk a exhalace.
"Už před rokem jsme říkali, že to je Potěmkinova vesnice, že se pouze odsunula doprava z Barrandova na Spořilov," řekl Aktuálně.cz Martin Felix, mluvčí Česmad Bohemia. Kamiony na tomto provizorním řešení něco málo vydělají, Státní fond dopravní infrastruktury naopak o peníze přijde, i když zatím nesdělil, o jakou částku půjde.
V noci a jen jedním směrem
Starosta čtvrtého pražského okruhu Pavel Horálek z ODS tak aspoň prosadil, že od září budou od deseti večer do šesti ráno jezdit kamiony směrem od Spořilova přes Barrandovský most, kde budou dále pokračovat po Strakonické na Pražský okruh.
Podívejte se, jak kamiony zaplavily Spořilovskou ulici:
Částečný návrat kamionů okamžitě vyvolal protesty obyvatel Braníka a dalších pražských čtvrtí. "Je obecně nepřípustné, aby se těžká tranzitní doprava třeba dočasně dovnitř města vracela - zvláště pak do oblastí, kde jsou i v současném stavu překračovány hlukové a imisní limity," uvedla Adéla Gjuričová z občanského sdružení Náš Braník.
Odpůrci chtějí tunel a koleje
Podle Ivy Kotvové, zastupitelky Prahy 4 za Stranu zelených noční odvedení nákladních aut Spořilovu stejně nepomůže. "Naopak opětovně dále zatíží oblast, která je i po odklonu tranzitní kamionové dopravy na jižní část Pražského okruhu silně zasažena hlukem a emisemi.
Podle někdejšího pražského radního Petra Štěpánka za Stranu zelených nové dopravní opatření přitíží Praze 4 a 5, Malé a Velké Chuchli a Lahovicím.
Zelení se marně snažili prosadit stavbu protihlukového tunelu u Spořilovské ulice. Tvrdí, že řešením by bylo, kdyby nákladní auta jezdila přes Prahu po železnici jako kdysi mezi Lovosicemi a Drážďany.
"Rada hlavního města podlehla kamionové lobby v čele s Česmad. Jediný profit z návratu kamionů na Barrandovský most budou mít dopravci, kteří se vracejí ze zpoplatněné dálnice na nezpoplatněnou místní komunikaci. Na Barrandovský most a Jižní spojku se s kamiony vrací hluk, smog, dopravní nehody a semafor na nájezdu," uvedl Štěpánek.
Pražský okruh v nedohlednu
Pražský magistrát i sdružení Česmad se shodují, že řešením neúnosné dopravní situace v této částí metropole je stavba další části Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.
"Jediné řešení je dokončit tuto část Pražského okruhu," řekl Aktuálně.cz Martin Felix, mluvčí Česmad Bohemia. Jenže stavba tohoto dálničního úseku je zatím v nedohlednu. Stát na ní nemá peníze a obyvatelé Běchovic se bouří proti tomu, aby jim kamiony jezdily kousek od jejich domů.