Praha - V prostředcích hromadné dopravy se lidé seznamují od nepaměti. S touto myšlenkou chystá pražský dopravní podnik ve spolupráci s Ropidem speciální vagony metra pro nezadané.
Autoři by akci rádi spustili do konce roku. Nyní chystají průzkum mezi cestujícími, aby zjistili, která hodina pro ně bude nejzajímavější.
Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala má každodenní setkávání v MHD svá specifika. "Nezřídka se tam lidé i seznámí. Spousta lidí je nezadaných. My bychom jim tímto rádi pomohli a poskytli jim prostor na to, aby se mohli někde koncentrovat," popsal mluvčí.
Jde o čerstvý nápad, jehož obrysy se nyní dolaďují, řekl Drápal. Podobné akce podle dopravního podniku probíhají i v zahraničí, vozy pro singles ale nejspíš budou unikátem.
Dopravní podnik zatím není schopný říct, jak často by seznamovací vagony jezdily. "Až projekt spustíme, uvidíme. Pokud bude pozitivní ohlas, zavedli bychom ho na stálo," uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že ve hře je zatím středa.
Akce je součástí kampaně Kde jinde :-) na podporu cestování MHD, do které se nyní dopravní podnik a Ropid společně pustily. Nové plakáty mají lidem připomenout, že jsou činnosti, které v autě dělat prostě nejde.
"Chceme veřejnosti ukázat výhody cestování MHD, které často už ani nevnímáme. Plakáty lidem ukážou, že si na některé věci najdeme čas opravdu jen během těch pár desítek minut cestou v tramvaji nebo metru - oblíbenou knížku, noviny, osobní i pracovní e-maily nebo třeba učení se cizích jazyků. To za volantem opravdu nezvládnete," uvedl generální ředitel DPP Milan Křístek.
Pražané se mohou těšit například i na soutěž o nejlepší milostný dopis, která navazuje na projekt Poezie pro cestující. "Dáme cestujícím prostor, aby nám posílali své výtvory. Ty nejlepší pak zveřejníme v metru," popsal Drápal.
Stanicemi metra by se také od září měla linout hudba mladých začínajících kapel a umělců. Koncerty budou probíhat ve třech až čtyřech stanicích nejspíš vždy v jedno odpoledne v týdnu. "Stanice ještě nejsou přesně vybrané. Hledáme nějaké, kde je hodně cestujících a zároveň dostatek prostoru, abychom nepřekáželi," uvedl Drápal s tím, že takové koncerty probíhají například v londýnské či madridské podzemce.
Náklady na všechny doprovodné akce by měly být minimální. "Budeme využívat prostorů MHD, které jsou ve vlastnictví podniku, a dobrovolné aktivity umělců a cestujících," vysvětlil mluvčí. Například v případě neplacených koncertů kapel půjde o výměnný obchod. "My jim dáme příležitost a oni nás mohou podpořit jinak," dodal Drápal.
Dopravní podnik by si vynakládání vysokých sum na takové akce ani nemohl dovolit. Tento týden vypracoval plán, jak zastavit rostoucí zadlužení. Chystá se zdražit předplatné kupony zhruba o čtvrtinu a zrušit některé slevy. Hodlá také rušit spoje a omezit investice.