Falešných jízdenek je minimum, přesto je čekají změny

Radek Nohl Radek Nohl, Markéta Žižková
15. 7. 2011 13:49
Pražský dopravní podnik vyčíslil, že odhalené padělky jsou v hodnotě 7176 korun
Odhalit falešné jízdenky je nemožné, říká ředitel DPP Martin Dvořák.
Odhalit falešné jízdenky je nemožné, říká ředitel DPP Martin Dvořák. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Jen minimální počet falešných jízdenek odhalil vnitřní audit pražského dopravního podniku (DPP).

V místě, kde se jízdenka označuje, chybí chemická barva. Není na nich ani vodotisk, který je pouze vytisknut na zadní straně.

Ředitel DPP Martin Dvořáka v rozhovoru pro Aktuálně.cz řekl, že i přesto jde o skutečně kvalitní padělky, a cestující tak nemají téměř žádnou šanci je rozpoznat od pravých.

Dopravní podnik kvůli tomu, že se zvýšila cena v pražské MHD, vykoupil od velkoodběratelů a cestujících staré jízdenky za 4,2 milionu korun. Zatím odhalil, že padělky jsou v hodnotě 7176 korun.

I přesto vedení dopravního podniku uvažuje o tom, že změní bezpečnostní prvky na jízdenkách tak, aby bylo těžší je zfalšovat.

Aktuálně.cz: Víte, kolik jízdenek, které se vyměnily za nové, jsou falešné?

Soudní znalec vytáhl větu, že nás magistrát tlačil do toho, abychom měli levnější jízdenky a méně ochranných prvků. Pravý opak je pravdou.

Infobox

Nová jízdenka DPP za 26 Kč

  • Falešné jízdenky se objevily poté, co si lidé přišli vyměnit staré jízdenky za nové. Od 1. července totiž dopravní podnik zdražil jednorázové jízdné.
  • Podle mluvčí Ilony Vysoudilové Dopravní podnik hlavního města Prahy ke 14. červenci zpět vykoupil neplatné jízdenky od velkoodběratelů i cestujících v celkové hodnotě 4,2 milionu korun.
  • Padělky byly odhaleny pouze v celkové hodnotě 7176 korun, tedy v hodnotě 0,1 procenta celkového objemu. Všechny případy falešných jízdenek DPP předal policii, která se věcí zabývá.
  • Obchodní ředitel Státní tiskárny cenin Tomáš Vydra Aktuálně.cz řekl, že podle kvality padělků a použitých technik není možné je vyrobit na domácí počítačové tiskárně a bez hlubších znalostí polygrafických technik. Je tedy předpoklad, že se na výrobě podílelo více osob.
  • Padělky se od originálu odlišují tím, že mají jen napodobeninu vodoznaku, mají jinou kvalitu a hloubku mikroperforace, u některých chybí i reaktivní barva v oblasti označení platnosti jízdenky. To lze ale zjistit až poté, co ji cestující ve voze MHD označí.
  • Jedním z velkých prodejců jízdenek je společnost HDS, která vlastní prodejny Relay. Těch je po metropoli asi 90, z toho kolem 50 je v blízkosti metra. HDS ve svých obchodech žádné falešné jízdenky nezaznamenala.

Ochranných prvků je více nežli v minulosti. Falešných jízdenek rozhodně není jedna třetina, nyní to vyhodnocujeme. Procento se ale neodvážím říct, ale je mnohem, mnohem nižší nežli ta jedna třetina.

A.cz: Takže se počet falešných jízdenek pohybuje v jednotkách procent?

Objektivně to budeme vědět v příštím týdnu.

A.cz: Jak to budete řešit? Je skutečně běžné, že se falešné jízdenky při výměně za novější objevují?

Myslím si, že když dochází k výměně jízdenek, tak je to běžné. My je vykupujeme a nejlepší v rámci toho padělání se nemusí dostávat do distribuční sítě. Myslím si, že stačí pár distributorů, kteří je přinesou a dostanou za ně v rámci výkupu peníze.

Je pravdou, že jsou všichni překvapeni kvalitou falz, protože většina těch ochranných prvků, počínaje papírem přes různé typy proužků a vodoznaků, nejsou na první pohled odhalitelné. Je potřeba na to použít speciální zařízení, aby byly odhaleny. Jsou to tedy velmi, velmi, velmi zdařilá falza.

A.cz: Když ale falešné jízdenky vykupujete, tak přeci přicházíte o peníze.

Já si myslím, že určitě o nějaké peníze přijdeme, protože my až po výkupu zjišťujeme, že nějaké jsou falešné, ale už jsou vykoupené. Ty okamžitě předáváme policii. Když najde pachatele, tak po něm budeme vymáhat vzniklou škodu (mluvčí DPP po konci rozhovoru rozeslala médiím zprávu, že audit odhalil padělky v hodnotě 7176 korun - pozn. red.).

A.cz: Na co si teda mají dát cestující pozor?

Myslím si, že cestující nemá možnost poznat, že je to falzum.

A.cz: Nehrozí lidem kvůli tomu, že budou mít falešnou jízdenku, nějaký problém?

Ne, v současné době jim nehrozí, protože my jízdenky vykupujeme. Určitě se budeme bavit s výrobcem, státní tiskárnou cenin a policií o nových typech ochranných prvků.

A.cz: Změní se ochranné prvky tak, aby bylo falšování jízdenek ještě těžší?

My o tom teď diskutujeme. Jakékoliv další zpřísnění bezpečnostních prvků znamená vyšší cenu jízdenky. Jelikož vzrostla i cena, tak o tom uvažujeme. Bezpečnostní prvky prochází neustálou obměnou a modifikací. 

A.cz: Máte podezření na to, odkud se mohly falešné jízdenky vzít?

Tohle podezření nám nepřísluší. Tomu se velmi intenzivně věnuje policie, protože tohle je jeden z nejzávažnějších kriminálních činů. V okamžiku, kdy existují takto zdařilá falza, tak někdo určitě má technologii k tomu, aby padělal nejen jízdenky dopravního podniku.

 

Právě se děje

před 28 minutami

Dělník v Brně nepřežil pád do 15 metrů hlubokého světlíku

Dělník zemřel v brněnské ulici Zborovská po pádu do světlíku v domě do hloubky asi 15 metrů. Neštěstí vyšetřuje policie. Hasiči k muži slanili, dělník ale zemřel na místě.

Na místě neštěstí zasahovaly kolem 12:30 dvě profesionální hasičské jednotky, hasiči k muži slanili, nejevil ale známky života, uvedl mluvčí Jaroslav Mikoška. "Ve stísněném prostoru světlíku nasadili automatizovaný externí defibrilátor a podali kyslíkovou terapii," uvedl mluvčí.

Další skupina hasičů vybourala světlíkové okno v jednom z bytů, aby se k muži dostala i posádka záchranné služby. Dělník byl ale na místě mrtev.

Další zprávy