Na pohyb vozítek po chodnících a jejich nevhodné parkování si lidé stěžují. Podle radního Prahy 1 Davida Skály (Praha 1 sobě) bylo opatření projednáno s pražským náměstkem pro dopravu a magistrátem a mohlo by platit od další turistické sezony.
Městská část se podle Skály pokoušela s firmou Lime jednat, ale bezvýsledně. "Společnost Lime nesplnila žádný z našich požadavků na bezpečný a rozumný provoz, proto po roce usilovných vyjednávání musíme přistoupit k dalšímu kroku a připravujeme omezení vjezdu do pěších zón v centru města," řekl.
"Řešení pilotního zákazu vjezdu pro koloběžky a další turistická lákadla jsem projednal s náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha sobě), který nám vyšel vstříc, a jednám také s policií," uvedl dále Skála. Doplnil, že radnice podala žádost o řešení problému na silniční úřad Prahy 1, který přišel s návrhem značení na pěších zónách. Návrh bude podle radního nyní 90 dní viset na úřední desce. Je možné proti němu podat námitku.
Návrh značení, které by se mělo objevit na cedulích u pěších zón, využívá faktu, že podle výkladu ministerstva dopravy je elektrokoloběžka brána jako kolo. Návrh tak zakazuje vjezd kol s doplněním "mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru". Běžných kol, elektrokol a nemotorových koloběžek se proto netýká. Lidé, kteří budou chtít jezdit v centru na vlastních elektrokoloběžkách, si budou moci podle radnice zažádat o výjimku.
Lime považuje zákaz za diskriminační
"Zákaz v takovéto formě vnímáme jako jasně diskriminační. Praha 1 se v souvislosti se zákazem netají tím, že se jedná o opatření namířené přímo proti jedné konkrétní komerční společnosti, přičemž majitelé soukromých elektrokoloběžek budou moci získat výjimku," uvedl provozní manažer společnosti Lime Ondřej Široký.
Firma podle něj magistrátu navrhla například zpomalení koloběžek v rizikových oblastech, právě třeba v oblasti pěších zón. "Načasování tohoto jednostranného oznámení nepovažujeme ze strany Prahy 1 za šťastné s ohledem na to, že paralelně probíhají konstruktivní jednání s magistrátem," dodal. Firma podle něj požadavky Prahy 1 plní, například zakázala parkovaní v pěších zónách a omezili rychlost v rizikových místech.
Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. Společnost uvádí, že působí ve více než 120 městech po celém světě. Společnost se často potýká s odporem městských samospráv kvůli stejným důvodům, které uvádějí politici v Praze. Pražský magistrát před časem rozhodl o výpovědi memoranda Prahy s firmou, což však neznamenalo zákaz služby. Podle vedení magistrátu mělo jít o signál, že s přístupem společnosti město není spokojeno.
Kromě firmy Lime v Praze fungují také další sdílené dopravní prostředky - například jízdní kola Rekola nebo automobily Car4way a Revolt. Loni v dubnu na pražský trh vstoupila společnost Homeport, která nabízí sdílená elektrokola.