Praha - Pražský dopravní podnik je zase o krok blíže k dojednání změny dodávek tramvají T15 od Škody Transportation.
Praha se před časem zavázala, že do roku 2018 odebere 250 tramvají za téměř 19 miliard, tolik peněz ale nemá.
Podle informací z pražské ODS i TOP 09 a záznamu z dozorčí rady DPP Škodovka Praze nabídla snížit dodávky tramvají až na polovinu. Původně měla Praha letos odebrat 32 tramvají za 2 miliardy, platba jedné miliardy by se tak díky nabídce mohla odložit.
Škoda také podle informací Aktuálně.cz u části tramvají nabídla prodloužení záruční doby o rok. Tramvaje dodané Praze do konce letošního roku by tak měly tříletou záruční dobu, veškeré opravy by tak šly na účet dodavatele.
Nabídku ve středu projednala dozorčí rada dopravního podniku a podle člena rady Jiřího Obitka doporučila představenstvu, aby nabídku přijalo.
"Detaily ještě neuzavřené dohody v žádném případě komentovat nebudu. Ale uvědomujeme si tíživou situaci Prahy, a proto jsme jim nabídli soubor návrhů, jak situaci ulehčit. O těch se teprve jedná," řekla Aktuálně.cz mluvčí plzeňské Škody Lubomíra Černá.
Na kolik Prahu přijdou tramvaje Škoda 15T
Rok Částka Tramvaje
v mil. v ks
2011 3 059 46
2012 2 006,6 32
2013 2 289,6 32
2014 2 360,3 32
2015 2 433,2 32
2016 2 508,2 32
2017 2 585,6 32
2018 999,4 12
Celkem 18 896 250
K odkupu tramvají od Škodovky se dopravní podnik zavázal zhruba před šesti lety, aniž by na ně měl v rozpočtu peníze. Podle ředitele Martina Dvořáka spoléhal podnik při uzavírání smlouvy na záruku bývalého vedení Prahy v čele s Pavlem Bémem, že peníze na nákup tramvají dá město.
Dopravní podnik si na dodávky tramvají půjčil 4 miliardy, Praha se za směnku zaručila. 2,1 miliardy šly na uhrazení dluhu z roku 2011, kdy Praha odebrala 46 kusů tramvají v hodnotě přesahující 3 miliardy. Zbytek půjčky pokryje letošní a část následující dodávky.
Původně si dopravní podnik chtěl půjčit 6 miliard. Praha ale výši směnky snížila, a to právě proto, aby získala čas na vyjednávání o odložení splátek nebo snížení odebraných kusů.
Problémové T15 i T14
S tramvajemi T15 měl už DPP několikrát problémy. V září loňského roku musel podnik pozastavit provoz 22 tramvají, které najely více než 20 tisíc kilometrů.
U 11 z nich se našla závada u obručí, které se protáčely vůči náboji jízdního kola. DPP tehdy oznámil, že výrobce na všech dodaných tramvajích provede preventivní výměny všech kol.
Letos v březnu zase Drážní úřad dopravnímu podniku nařídil, aby odstavil 17 tramvají kvůli opotřebení brzdových destiček. K opotřebení docházelo několikanásobně rychleji, než by mělo.
Podle TV Nova se navíc vážné závady objevily také u poloviny tramvají T14 Porsche, které také dodávala Škoda Transportation. 59 souprav má problémy s převodovkami, opravovat by se měly začít v září.
Tramvaje už nejsou v záruce, takže je dopravní podnik musí opravit za své. Náklady by se mohly vyšplhat až na desítky milionů korun. Podle výrobce se závada objevila jen v Praze a může za ni špatná infrastruktura.