Do dvou let bude v Praze bezpečněji, slibuje nový šéf

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
28. 4. 2013 9:40
Rozhovor Aktuálně.cz s novým ředitelem městské policie v Praze Eduardem Šusterem
Nový ředitel městské policie Eduard Šuster.
Nový ředitel městské policie Eduard Šuster. | Foto: Policie ČR

Praha - Během dvou let hodlá nový šéf strážníků Eduard Šuster reformovat pražskou policii tak, aby Pražané za stejné peníze dostávali lepší služby.

Po svém předchůdci Vladimíru Kotroušovi, který si momentálně odpykává pět a půl roku za mřížemi kvůli korupci, ale zdědil řadu problémů, které mohou toto předsevzetí zkomplikovat.

Patří k nim předražené nákupy, podezřelé kontrakty a veřejností kritizovaná nepotřebná technika typu hummery nebo vznášedlo. 

Médii hýbe skandál s nákupy předražených stříbrných cihliček, který podepsal Kotroušův náměstek Ludvík Klema, se kterým spolupracuje i Šuster.

"S prací, kterou odvádí, jsem spokojený. Musel se spolehnout na přípravu materiálů ze strany ekonomického náměstka," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz Šuster s tím, že je připraven vyvodit ze skandálů personální důsledky.

A.cz: Kdy jste se o kontraktu na stříbrné cihličky dozvěděl?

Eduard Šuster: Začal jsem to prověřovat na začátku března, čili zhruba měsíc před tím, než se to stalo mediálním tématem.

A.cz: A připadala vám ta smlouva standardní?

Jestli se mě ptáte, zda mi oceňování strážníků za služby občanům hl. m. Prahy přijde správné, tak ano. Jestli se mě ptáte, zda by měli strážníci za 20 let ve službě dostávat stříbrné cihličky, tak buď cihličky, nebo jiný typ věcného daru. Ale jestli se mě ptáte, zda by měli dostávat stříbrné cihličky za 12 tisíc ve váze 200 gramů, tak ne.

A.cz: Svá zjištění jste předal inspekci. Jak se projevila přímo v městské policii?

Požádal jsem Inspekci MP o prošetření smluv týkajících se ostatních věcných darů za 10 a 15 let nepřetržité služby. S ohledem na všechny  skutečnosti, které byly zjištěny, ať už se to týká prstenů, hodinek nebo cihliček, jsem se rozhodl stávající systém oceňování věcnými dary zrušit. Pracujeme teď na novém systému a hledáme, které věcné dary a v jakých cenových relacích by to mohly být. Jednání se účastní i odbory, aby vše bylo co nejtransparentnější.

A.cz: Cihličky byly nakoupeny v době, kdy městskou policii vedl nynější náměstek Ludvík Klema. Mluvil jste s ním o tom nákupu?

Ano.

A.cz: A co vám k tomu řekl?

Vzhledem k tomu, že věc je v tuto chvíli předmětem šetření orgánů činných v trestním řízení, nechci se k tomu podrobně vyjadřovat, mohu jen říci, že v daném okamžiku se jako osoba pověřená řízením Městské policie hl. m. Prahy musel spolehnout na přípravu materiálů ze strany ekonomického náměstka.

A.cz: Pokud by policie přišla na nějaké pochybení, jste připraven vyvodit z toho personální důsledky?

Pakliže se zjistí prokazatelné pochybení zaměstnanců městské policie, tak samozřejmě.

A.cz: Co se týče pana náměstka, jste s ním spokojený?

S prací, kterou odvádí, jsem spokojený.

Exšéf strážníků dostal pět a půl roku za korupci.
Exšéf strážníků dostal pět a půl roku za korupci. | Foto: Jan Langer

A.cz: Spolupracujete ještě s firmou Xena?

Je to náš smluvní partner, prozatím ano.

A.cz: V minulosti se objevily pochybnosti, že některé nákupy přes tuto firmu - například záchranářských nožů nebo výstroje na motocykly - byly předražené. Prověřujete i tyto smlouvy?

Firma nám dnes dodává výstrojní součástky. Ty ostatní dodávky, to je všechno historie. Konkrétně nože jsou předmětem šetření orgánů činných v trestním řízení. Navíc smlouva s Xenou končí v příštím roce. Předpokládám, že na konci tohoto roku budeme vypisovat výběrové řízení na výstrojní součástky.

A.cz: Jak pokračuje vaše práce na změnách uvnitř městské policie?

V tuto chvíli připravuji koncepci změn. Obsahuje tři kroky. Prvním z nich bylo snížení počtu náměstků ze čtyř na dva. Z mého pohledu to byl velmi důležitý krok k tomu, aby mohla následovat etapa číslo dva, kterou budeme uskutečňovat v letních měsících s účinností od prvního září. Během ní se budou posuzovat činnosti, které městská policie vykonává a vykonávat by je nemusela, alespoň ne v takovém rozsahu, protože jsou například vykonávány jinými složkami Integrovaného záchranného systému. Na druhé straně dojde k vyhodnocení nezbytnosti obsazení některých administrativních pozic. Předpokládáme přesun desítek, možná až 150 míst, z jednotlivých omezených činností nebo administrativy do přímého výkonu služby. V rámci třetí etapy se na přelomu roku 2013/2014 budeme zabývat fungováním obvodních ředitelství. V tom okamžiku už budou personálně posílená a můžeme řešit, jestli chceme strážníky specialisty, nebo okrskáře, v jakých počtech a na jakém území. Tím se vlastně uzavře to roční období personálních změn.

V čem se vozí městská policie? Podívejte se:

A.cz: Plánujete letos nějaké nákupy techniky?

Ty nastanou až poté, co budou hotové personální změny. Nemůže to být naopak. Byli bychom napadáni, že někoho vybavujeme a ještě nevíme, co vlastně bude dělat. Takže letos personál, příští rok vybavení. Letošní rok řešíme pouze nákup věcí nezbytných k tomu, aby městská policie fungovala.

A.cz: A co nákup vozidel? Ten už jednou neschválilo zastupitelstvo a podruhé návrh stáhl sám primátor. Co se stalo?

Dohodli jsme se na tom, že počkáme do okamžiku, kdy bude předložena celková koncepce, což bude v květnu nebo červnu. Obsahem bude i podrobný rozbor toho, jakou budeme mít strukturu a jaký typ vozidel budeme potřebovat. Předpokládám ale, že se to bude více méně krýt s původním požadavkem.

A.cz: Na jednání, kde zastupitelé návrh odmítli, primátor argumentoval tím, že je potřeba s nákupem spěchat. Neprojeví se odklad na fungování městské policie?

Je potřeba si uvědomit, že i kdyby se nákup schválil v červnu, tak dodávky prvních vozidel budou někdy na jaře příštího roku. Zatím se to zpoždění nějakým zásadním způsobem neprojevilo. Kromě toho, že se nám zvedají náklady na opravy. Ale nevím, co bude na podzim nebo v zimě.

 

Právě se děje

Další zprávy