Praha - Při požárech nebo povodních pravidelně pomáhají lidé z Červeného kříže, na rozdíl od záchranářů se ale starají hlavně o zasažené, kteří neutrpěli žádné zranění. Organizace pro ně dosud vytvářela zázemí pomocí nafukovacích stanů, a to často v provizorních podmínkách. Od června jim v Praze jejich misi usnadní mobilní asistenční centrum pomoci.
Obytný vůz, který funkci centra plní, byl v akci poprvé při evakuaci kampusu v Dejvicích 27. června. Červený kříž tam pomáhal studentům a zaměstnancům Vysoké školy chemicko-technologické a Českého vysokého učení technického zajistit informace a základní pomoc.
Víceúčelový obytný vůz
"Dosud jsme krizovou intervenci poskytovali v provizorních podmínkách, museli jsme hodně improvizovat," uvedla psycholožka Hasičského záchranného sboru Vladimíra Kvapilová, která Červený kříž na místo povolává přes operační středisko. Vozidlo zajišťuje hygienické potřeby, občerstvení a případné telefonické či internetové připojení. Ulehčuje zajištění vody a tepla.
Při požáru hotelu v pražské Náplavní ulici letos v lednu Červený kříž například na ulici postavil jen menší stánek. "Nevyplatilo se stavět stan, překážel by. Pod plynovými hořáky jsme servis poskytovali na chodníku v ulici," popsal situaci koordinátor krizového řízení ČČK Prahy 1 Richard Smejkal s tím, že v takovou chvíli by vůz byl potřeba.
Oproti klasickému centru ve stanu je jeho výhodou kromě mobility i soukromí, které vůz postiženým lidem poskytuje. Vozidlo ale může posloužit i jako zázemí pro zasahující jednotky, když akce trvá několik hodin.
První v České republice
Oblastní spolek vyjíždí v průměru ke třem až čtyřem mimořádným událostem za rok. "Můj odhad je, že časem to bude třicetkrát až čtyřicetkrát za rok, až se vytvoří povědomí," dodal Smejkal. Pražské mobilní asistenční centrum je v České republice první, hlavní město na něj přispělo 2 470 000 korun. Ve voze se lidé z Červeného kříže mohou starat až o šest lidí.
Inspirací pro české mobilní centrum byl projekt Britského červeného kříže Fire and emergency support. "Vědí, k čemu se dá vozidlo použít a jak funguje při různých zásazích," vysvětlil Smejkal s tím, že vozidlo tam používají patnáct let a za rok jej využijí asi ve 120 případech.