Praha - Firma Inženýring dopravních staveb (IDS), která dohlíží na prodloužení metra A, podala trestní oznámení na odboráře dopravního podniku Petra Pulce.
Ten již dříve podal oznámení právě na IDS kvůli pochybením při stavbě. Chyby odhalil vnitřní audit podniku, firma je však popírá. Výstavbou metra se již zabývají i policisté.
DPP firmě vyčítá například nedostatečný počet pracovníků dozoru, porušení mlčenlivosti nebo zdržení přeložek inženýrských sítí. Zároveň prý dopravce nebyl informován o vícepracích.
Podle auditu DPP zadal IDS některé práce bez řádného zadávacího řízení. To se snažil dodatečně napravit až ve chvíli, kdy již všechny práce v řádu desítek milionů korun byly dokončeny. Tím by byl prý porušen zákon o veřejných zakázkách. Vícepráce přitom neměly být v původní zadávací dokumentaci, kterou dopravní podnik odsouhlasil.
To IDS odmítá, podnik byl prý o všem informován a IDS žádné vícepráce sám od sebe neobjednával. "IDS žádné veřejné zakázky ani vícepráce zadávat nemůže. DPP byl o všem informován a vše schválil," řekl výkonný ředitel firmy Pavel Kočiš.
Vícepráce se už vyšplhaly na 41 % z ceny zakázky, tedy na devět miliard korun. IDS se brání tím, že má zároveň velký objem méněprací a reálná cena zakázky stoupne o pouhých 5 %. Zákon o veřejných zakázkách ovšem připouští pouze 20 % víceprací a k méněpracím nepřihlíží.
Právní zástupce IDS Marek Nespala uvedl, že podal trestní oznámení na odboráře DPP a zastupitele Prahy 2 Pulce, který na firmu v září podal trestní oznámení. Podle Nespaly jde o "kriminalizaci na základě zjevných nepravd".
Postup IDS také údajně může mít vliv na dotaci poskytovanou z fondů Evropské unie, která by podle auditorů mohla být zkrácena až o desítky procent.
Incident na dálnici
O stavbu už se začali zajímat kriminalisté mimo jiné v souvislosti s incidentem na dálnici D11, který se stal předminulý pátek. Tehdy se prý šedý vůz značky Škoda Octavia nečitelné registrační značky snažil vytlačit z dálnice auto šéfa interního auditu pražského dopravního podniku Lukáše Wagenknechta.
Stavba prodloužení trasy metra A z Dejvické do Motola by měla být dokončena příští rok. Stát by měla zhruba 22,5 miliardy korun, přibližně 7,5 miliardy by měla Praha získat z evropských fondů. Úsek je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.