Praha - Tunel Blanka se prodraží o dalších 720 milionů korun. Může za to výrazné navýšení nákladů na stavbu Trojského mostu.
O projekt se již začala zajímat policie, která si před více než týdnem odnesla z magistrátu některé související dokumenty. K průběhu vyšetřování se odmítá vyjádřit. Podle informací Aktuálně.cz ale zatím nebylo podáno trestní oznámení.
Magistrát si nechal sestavit analýzu projektu, jejíž závěry radní Prahy v úterý prezentovali.
Kolik bude nakonec výstavba Blanky stát, není zatím jasné. Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) uvedl, že město stále jedná se všemi dodavateli stavby. K jednáním si město přizve i některé odborníky.
Dostavba je nejlevnější varianta
Posouzení mostu podle Březiny zpracovala Alena Kohoutková z katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT. Ze studie podle Březiny vyplývá, že dostavba už rozestavěného mostu je nejlevnější a nejrychlejší variantou.
"Závěry jsou jednoznačné z ekonomického i časového hlediska. Nejekonomičtější je pokračovat ve výstavbě," řekl Březina.
Prohlédněte si, jak bude vypadat Trojský most
Už dříve Březina uvedl, že most se posuzoval z ekonomického, časového a urbanistického hlediska. Ze všech hledisek byl současný most vyhodnocen jako nejlepší a nejvhodnější. Studie podle Březiny ukázala, že návrat k původnímu projektu by měl několik rizik. Výstavba by se zřejmě prodloužila, pravděpodobně by se také ještě prodražila.
Stavbou Trojského mostu se zřejmě zabývá také policie. Minulý týden si z pražského magistrátu odnesla potřebné dokumenty. "Policie na vyšetřování uvalila informační embargo," řekla Aktuálně.cz mluvčí pražského magistrátu Tereza Krásenská.
Podle informací Aktuálně.cz nebylo žádné trestní oznámení podáno.
Za zdražení může inflace
Původní projekt počítal při výstavbě tunelového komplexu Blanka s částkou asi 27 miliard korun včetně DPH, vedení města ale v minulých měsících zjistilo, že se náklady na stavbu vyšplhaly téměř na 38 miliard korun.
Projděte si Blanku:
Zvýšení má na svědomí inflace, dražší technologie, ale i takzvané vícepráce, tedy objednávky nad původní rozsah stavby. Výrazné navýšení nákladů způsobila právě změna konstrukčního a architektonického řešení Trojského mostu. Most měl původně stát asi 400 milionů korun, změny cenu zvýšily o 720 milionů korun.
Vedení hlavního města už v květnu jednalo o tom, jak by mohlo na stavbě tunelu Blanka ušetřit. Město chce postavit jen v základním provedení výdechové objekty, nebude opravovat bastion na Prašném mostě ani nepostaví takzvaný baldachýn na Letné. Naopak počítá s rekonstrukcí Letenského náměstí a zrušením objízdné trasy po Myslbekově ulici.