Analýza: Dopravní podnik pracuje hůř než při povodni

ČTK Lucie Stuchlíková ČTK, Lucie Stuchlíková
14. 9. 2011 18:40
Hodnocení si nechala vypracovat pražská TOP 09. Dopravní podnik jeho závěry odmítá
Foto: Michal Štůsek

Praha - Za víc peněz horší výkony. I tak by se dalo popsat hospodaření pražského dopravního podniku podle opozičních zastupitelů z TOP 09.

Ti si nechali zpracovat analýzu, ze které vyplynulo, že podnik dostává čím dál vyšší provozní dotace od města, jeho výkonnost ale klesá. Nebo to, že Pražané sice mají od roku 2008 dražší jízdenky, ale tržby z jízdného zůstaly stejné.

"Výkony dopravního podniku byly v posledních dvou letech horší než při povodních v roce 2002. Management je špatný, ale chyba může být i na straně města nebo Ropidu," uvedl zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09).

Analýza vycházela z výročních zpráv Dopravního podniku hlavního města (DPP). Ten se ale brání, že analýza uvádí chybné údaje. Podnik popírá, že by v posledních letech klesl objem služeb, které poskytuje. Prý je naopak poskytuje levněji a s menším počtem zaměstnanců.

"Na jednání dozorčí rady ani valné hromady k roční závěrce nebyl zaznamenán žádný relevantní podnět přítomného zástupce TOP 09 k problematice efektivity nebo nedostatků v hospodaření," uvedla tisková mluvčí DPP Ilona Vysoudilová.

Dodala, že rada i valná hromada schválily účetní uzávěrku za minulý rok bez připomínek.

TOP 09 upozornila i na to, že podnik dostává stále více peněz na provozní náklady. Letos mu město přidělilo 10,9 miliardy, v roce 2008 pouze 7,3 miliardy. Hudeček dodal, že podle neoficiálních informací DPP na příští rok požaduje asi 13 miliard korun.

Podle mluvčí DPP Ilony Vysoudilové ale v minulých letech klesala investiční dotace od města. Celkový objem peněz, které z městské kasy proudily do DPP, tak podle Vysoudilové klesl z 15,2 miliardy korun v roce 2007 na 12,7 miliardy korun v loňském roce.

Podle analýzy nedokázalo DPP vydělat na zdraženém jízdném. V roce 2008, kdy jízdenky výrazně podražily, se tržby zvýšily zhruba o miliardu, jenže poté začaly zase klesat. "Služba za ty peníze není až tak výhodná a lidi přestali jezdit," uvádí se v analýze.

Příliš drazí konzultanti

Problémem dopravního podniku podle opozice ale není jen to, že málo vydělává. Také hodně utrácí. Během dvou let například zaplatil 160 milionů za poradce a konzultanty.

Podle obvyklých tržních cen by tak muselo každý pracovní den pro podnik pracovat přes 21 konzultantů. A to na plný úvazek. Nejvíc město za poradce utrácelo v roce 2009. Za konzultace zaplatilo 102,9 milionu korun.

"V roce 2009 by pro podnik pracovalo každý den v průměru přes 27 konzultantů. To je více lidí, než má představenstvo a dozorčí rada dohromady," uvádí se v analýze.

Podívejte se, jak dopravní podnik hospodařil v minulých letech:

Podle dopravního podniku ale částka přemrštěná není.

"Velikost obratu DPP dosahuje ročně cca 15 miliard. Náklady na poradenství dosahují kolem 0,5 % této částky, což považujeme pro společnost s tak velkým portfoliem rozvojových projektů za extrémně nízký poměr," dodala Vysoudilová.

Podle ní konzultanti pomáhali se sháněním peněz z evropských fondů a s přípravou velkých projektů, jako je prodloužení trasy metra A nebo stavba trasy D. "Poradci se zaměřovali také na snižování nákladů. Tento efekt se projeví v budoucích letech," popsala Vysoudilová.

Spor o odměny

Analýza také odhalila, že se zvyšují náklady na opravy a údržbu. Podnik přitom tyto činnosti svěřil externí firmě a tvrdil, že se tím ušetří.

Šéf DPP Martin Dvořák.
Šéf DPP Martin Dvořák. | Foto: Ludvík Hradilek

Jenže zatímco náklady na opravy v roce 2008 činily 915 milionů, o dva roky později se částka vyšplhala na 1,7 miliardy.

Od roku 2008 navíc podle TOP 09 rostly náklady na odměny členům statutárních orgánů. Zatímco před tímto obdobím postupně klesaly na 1,59 milionu ročně, poté začaly růst. Loni se odměny zastavily na čísle 2,74 milionu korun.

S takovým výkladem ale dopravní podnik nesouhlasí. "Odměny členů představenstva a dozorčí rady jsou od roku 2001 na základě usnesení valné hromady DPP v nezměněné výši," uvedla Vysoudilová.

Výdaje na odměny se podle ní zvedly proto, že byl zřízen nový orgán společnosti, takzvaný Výbor pro audit. Náklady v jednotlivých letech se liší také kvůli změnám v obsazenosti jednotlivých orgánů.

TOP 09 nyní hodlá analýzu předložit vládnoucí koalici. "V našem opozičním postavení máme jen omezený prostor. Nicméně se pokusíme jednat alespoň s částí koalice o nápravě stavu," dodal Hudeček.

 

Právě se děje

Další zprávy