Tramvajová trať k univerzitě nebude. Plzeň nemá peníze

ČTK ČTK
28. 2. 2013 8:21
Stavbu za 650 milionů odsunula kvůli nedostatku peněz. Navíc chybí poslední pozemek
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: čtk

Plzeň - Tramvajovou trať k Západočeské univerzitě (ZČU) a budovaným výzkumným centrům Plzeň letos ani příští rok stavět nezačne.

Stavbu za 650 milionů korun odsunula kvůli nedostatku peněz. Navíc stále nemá vykoupený poslední pozemek od státu, a chybí jí tedy stavební povolení.

Plzeň také počítá s tím, že místo dosavadních 25 procent dotací by mohla stavba v příštím plánovacím období EU (2014 až 2020) získat až 85 procent nákladů. Řekl to primátorův náměstek Martin Zrzavecký (ČSSD).

Předpokládá, že v dalších letech začnou projekty stavby stovek bytů pro vědce, manažery i absolventy poblíž univerzity, které "zamrzly" kvůli horší ekonomické situaci. Plzeň už investovala do přípravy tratě téměř 120 milionů Kč, hlavně do výkupů pozemků.

"V polovině března se sejdou rady města a kraje, kde navrhneme priority směrem k EU. V novém plánovacím období chceme podporovat dopravní stavby a jedním z projektů by měla být tramvajová trať," uvedl náměstek.

Radnice neočekává, že by se na ní kraj finančně podílel, ale je pro něj důležité, že budou společně prosazovat konkrétní stavby tak, aby je vláda zahrnula v dokončovaných požadavcích na EU.

"Trať je jednoznačnou prioritou pro další programovací období," uvedl. Vedení města už o ní jednalo v polovině února v Bruselu. Spolu s ní preferuje dostavbu západního okruhu, obchvat Roudné a rekonstrukce tramvajových kolejí.

Chybí poslední pozemek

Radnice nemá vykoupený poslední pozemek na plánované trati. "Správa státních hmotných rezerv vidí cenu pozemku jinak než my," uvedl náměstek. Až po vykoupení pozemku může začít stavební řízení.

Podle primátorova náměstka Petra Runda (ODS) by měla být jednání se státem rychle dokončena, a stavební povolení by tak mohlo být brzy.

V lokalitě se navíc opozdily projekty bytů. "Až bude lepší ekonomická situace, tak k nim dojde a trať bude mít ještě větší smysl," uvedl. Město poté učiní rychlejší kroky k zajištění peněz.

ZČU nesouhlasí

Se výrazným oddálením stavby nesouhlasí ZČU, zejména kvůli budovanému evropskému výzkumnému centru excelence NTIS, který s tramvajovou tratí počítal.

"Domnívám se, že někteří lidé z vedení města už ji odpískali. Ale ať město na rovinu řekne, že trať nepostaví. Postavme tedy silnici a dejme tam autobus," řekla opoziční zastupitelka Jaroslava Maříková (Občané.cz), která pracuje na ZČU.

Podle ní je třeba důstojně dokončit projekty výzkumných center podporovaných EU a neriskovat ohrožení dotace.

"Abychom pro výzkum získali špičkové vědce, musíme jim nabídnout kvalitní zázemí i infrastrukturu," řekl prorektor ZČU Josef Basl. Dvoukilometrová trať je součástí Integrovaného plánu rozvoje města - Univerzitní město 2015, schváleného EU.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy