Plzeň - Plzeň a Plzeňský kraj připravují dohodu o dokončení západního obchvatu krajského města, strategické stavby, která odvede velký podíl dopravy z hlavních ulic Klatovská a Karlovarská směřující přes centrum města.
Staví se první etapa za 800 milionů korun, na důležitější a dražší druhou část, na níž už je vydáno územní rozhodnutí, zatím scházejí peníze.
Připravuje se memorandum ve stejném znění jako pro první etapu stavby, tedy o tom, kdo co bude připravovat, řekl primátorův náměstek pro dopravu Miloslav Šimák (ČSSD).
"Město by se podílelo na výkupech a zajištění všech potřebných povolení k tomu, aby se stavba dala realizovat. S tím, že tak jak budou nastavené fondy pro další plánovací období EU, tak se budou hledat zdroje pro financování této stavby," řekl Šimák.
Zatím se stále počítá s tím, že investorem druhé etapy bude Plzeňský kraj, stejně jako u první. Diskutovaný převod budované krajské silnice na stát, tedy na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by mohlo druhou etapu zaplatit, zatím není ve hře.
"ŘSD pořád připravuje průtah Plzní (novou silnici podél Klatovské a Karlovarské třídy). Město schválilo, kudy povede. ŘSD pracuje na EIA (posudku vlivu na životní prostředí), kterou má zadanou od Karlovarské k Přemyslově ulici. Měla by se zadávat další EIA od rondelu v Sukově ulici na Borskou," uvedl.
Nyní je připravovaný průtah Plzní zařazený podle Šimáka na předních místech státních investic. "Strategie je nějak daná. Je tam asi 70 kritérií a stavba se vyhodnocuje," uvedl. Podle něj by nyní nebylo vhodné žádat stát, aby ještě dostavěl obchvat.
Na výkupy pozemků chybí peníze
Pro druhou etapu za 2,3 miliardy korun už jsou podle Šimáka vykoupené nějaké pozemky, ale zásadní počet schází. Výkupy přijdou na 180 milionů korun, které v letošním rozpočtu nejsou.
Loni v září zahájená 2,1kilometrová první etapa obchvatu od Borských polí k silnicí v Křimicích má být hotová v září 2014. Pro Plzeňský kraj je to zatím nejdražší silnice za jeho existenci.
Navazující druhá etapa o délce 3,3 kilometru má spojit Chebskou ulici se sídlištěm Severní předměstí. Řidiči mířící od Klatov se dostanou rychleji na sever, tedy na Karlovy Vary a Most.
Zatížení západního okruhu v roce 2020 má být 15 000 až 20 000 vozidel za 24 hodin v obou směrech.