Oprava D5 potrvá týdny, náklady půjdou do milionů

ČTK ČTK
5. 5. 2011 16:44
Nehoda kamionu, který začal hořet, nejvíce poškodila vozovku
Foto: HZS Plzeňského kraje

Plzeň - Oprava části dálnice D5 u Plzně před tunelem Valík, kde v pondělí ráno havaroval nákladní vůz s plynovými láhvemi a začal hořet, potrvá nejméně do počátku června.

Levá polovina dálnice za tunelem ve směru na Rozvadov je na pětisetmetrové délce uzavřená, hořící a vybuchující acetylenové a propan-butanové láhve tam podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) způsobily milionové škody.

"Nehodu zavinila zřejmě technická závada nákladního vozidla," uvedla krajská mluvčí Irena Lavičková. Silničáři podle záznamu z kamery potvrdili, že vozidlu praskla pneumatika, nešlo o mikrospánek řidiče.

ŘSD jedná s pojišťovnami

"Bude ještě přizván znalec. Nehodu bude řešit přestupková komise magistrátu," uvedla Lavičková. Silničáři považují tuto událost za jednu z nejtěžších havárií kamionu na D5.

"Uklidili jsme to. Teď se bude vyčíslovat škoda, která by se mohla podle hrubých odhadů pohybovat mezi deseti až 15 miliony korun, ale může být i vyšší. Opravy se připravují," uvedl správce úseku Jiří Hůrka z ŘSD. Vyčíslení sumy bude trvat nejméně týden.

ŘSD jedná s pojišťovnami a připravuje výběr dodavatele. Silničáři zatím nemají protokol od policie. Oprava se bude hradit z povinného pojištění řidiče, který boural. "Až se zahájí, měla by být do 14 dnů hotová," dodal. D5 by měla být opravená do počátku června, nejdéle do prázdnin.

Povrch na vozovce je pryč

Nejvíce peněz spolkne obnova porušené a propálené vozovky, dále světelného dopravního značení a kabeláže ŘSD a zařízení firmy Kapsch na placení mýtného, obojí umístěné na portálu tunelu. Jejich řídicí jednotky ale mohou být v pořádku a zařízení může být jen zakouřené. Dále se musí opravit atypická svodidla, zdeformované a shořelé protihlukové stěny ze speciálního plexiskla a zábradlí.

"Na 99 procent bude pryč celá izolace mostu, takže se bude muset jít hlouběji. Pokroucené jsou také nějaké lamely a zničená guma, obojí na dilatačním mostním závěru," vysvětlil Hůrka.

Na roztavené vozovce na mostě a před mostem jsou velké poruchy. "Povrch je pryč. Na každou stranu asi 50 metrů od nehody se bude muset vozovka opravit, zřejmě až do hloubky 20 centimetrů," řekl Hůrka. Dále tam vznikla ekologická škoda v retenční nádrži, kam natekly ropné látky i hasicí pěna. Nádrž už museli nechat silničáři vyčistit.

Ve směru na Rozvadov se jezdí v jednom pruhu

Poškozený úsek dálničního obchvatu Plzně by měli podle Jaromíra Věka z ŘSD opravit stavitelé obchvatu, který je ještě do konce října v záruce. Podle zákona nemusí ŘSD při havárii vyhlašovat výběrové řízení.

Dálnice, která byla od pondělního rána do úterních zhruba 16:00 uzavřena, se zprovoznila na jedné polovině, kde jezdí vozidla v obou směrech. "K žádným frontám ani kolizím tam zatím nedošlo," uvedl Hůrka.

Podívejte se, jak probíhala likvidace požáru:

Ve směru na Rozvadov je doprava svedena v jeden pruh už před Valíkem a v pravém tubusu tunelu se jezdí jen po jednom pruhu. "Řidiči, kteří jedou na Prahu, tak 500 metrů před Valíkem přejedou do levého pásu a před tunelem a v něm už jedou na Prahu dva pruhy," dodal.

Řidiči se zdrží půl hodiny

Na pětisetmetrovém úseku je omezená rychlost na 80 km/hod. a při přejíždění do průjezdné poloviny 60 km/hod. Zdržení je podle Hůrky zanedbatelné, nejvíce půl minuty.

Nehoda, při níž nebyl nikdo zraněný, se stala v pondělí v 07:27 na mostě před dálničním tunelem ve směru na Prahu na 87. kilometru.

Vozidlu praskla levá pneumatika, prorazilo svodidla a dostalo se do druhé části dálnice, kde se převrátilo na střechu a začalo hořet.

Těsně po nehodě, v okamžiku příjezdu hasičů, explodovalo několik acetylenových láhví a malých zásobníků obsahujících chladicí médium. Jejich části se rozlétly do okolí. Z acetylénových láhví pak začal unikat plyn.

 

Právě se děje

Další zprávy