Brno - Metro by v Brně mohlo začít jezdit v roce 2030 a vyplatí se nejen jihomoravské metropoli, ale celému kraji.
Takové závěry přinesla studie proveditelnosti, kterou si kraj objednal, informoval server Deník.cz.
"Studie potvrdila především to, že je záměr reálný. A že je opodstatněné a ekonomické diametr stavět," potvrdil vedoucí odboru dopravy kraje Rostislav Snovický s tím, že na projektu pro stavbu už se začalo pracovat.
Takzvaný diametr trasou s 26 zastávkami propojí Tišnov a Slavkov u Brna. Mezi brněnskými Řečkovicemi a Černovicemi budou vlaky projíždět pod zemí v sedmiminutových intervalech.
Financování ještě není jasné
Projekt je naplánovaný na období v letech 2015 až 2030. Nejprve bude potřeba obstarat povolení, samotná stavba začne v roce 2021, první vlak se v podzemí projede o čtyři roky později, kdy skončí první fáze.
"První etapa počítá s provozem pouze od Moravského náměstí přes Hlavní nádraží dále na jih," uvedl spoluautor studie Jiří Landa.
Kraj má několik možností, jak diametr financovat. Může stavět za státní peníze, nebo se spojit s městem či soukromým investorem. Výpomoc je možná i z evropských fondů. "Jelikož se počítá se sumou asi dvaadvacet miliard a ročními náklady na provoz ve výši asi 423 milionů, je pravděpodobné spojení několika z uvažovaných možností," řekl Landa.
Poskytnutí právního a odborného poradenství nevylučuje ministerstvo dopravy.
Zatímco autoři projektu stále uvažují i o druhé větvi diametru směrem na Bystrc, řada Brňanů vzniku metra příliš nevěří. "V Brně se nic takového nepostaví. O metru či něčem podobném se mluví snad už od války. Slibovali metro, podzemní tramvaj a teď vlak. Ale moc tomu nevěřím," řekl jeden z místních.