Trať u Vodňan má spasit nový bezpečnostní systém

Domácí ČTK Domácí, ČTK
31. 3. 2011 5:04
Systém Radioblok by měl omezit prostor pro selhání lidského faktoru
Poslední tragická nehoda mezi Číčenicemi a Volary si vyžádala jeden lidský život.
Poslední tragická nehoda mezi Číčenicemi a Volary si vyžádala jeden lidský život. | Foto: HZS Jihočeského kraje

Strunkovice nad Blanicí (Prachaticko) - Jednokolejná trať mezi Číčenicemi a Volary jako první vyzkouší zabazpečovací systém Radioblok společnosti AŽD Praha.

Na této jednokolejné trati se za posledních sedm let staly tři vážné dopravní nehody. Naposledy zde na začátku února přišla o život jedna žena a 12 cestujících se zranilo. Nehodu zavinil zřejmě strojvedoucí, který nedodržel technologické postupy. Vyjel na trať dříve, než měl.

A právě selhání lidského faktoru by měl nový systém eliminovat. Radioblok brání vydání protichůdných povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Za pomoci systému GPS kontroluje jízdu strojvedoucího v povolené části trati. Pokud vyjede mimo povolenou oblast, strojvedoucího zvukově varuje a vlak automaticky nouzově zastaví.

Únorová srážka vlaků u Vodňan:

Tento bezpečnostní systém je vytvořen pro regionální tratě s menší hustotou dopravy. "Bude eliminovat lidské činitele, kteří doposud zajišťovali bezpečnost železniční dopravy. Kontroluje jak dispečera tak strojvedoucí," řekl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Zabrání například i strážce proti sobě jedoucích vlaků. 

Žádné kabely, ale datový kanál operátora

Systém je navržen tak, že není potřeba instalovat žádné kabely podél trati. "Veškeré informace putují po datovém kanálu veřejného mobilního operátora," podotkl Chrdle s tím, že je systém chráněn proti hackerům.

České dráhy chtějí tento systém zabezpečení dopravy postupně rozšířit i na další tratě. Nejdříve ho ale musí vyzkoušet právě u Vodňan. Až dostanou povolení od drážního úřadu, nechají ho nainstalovat na další tratě směrem na Strakonice a v budoucnu i na další místa, uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Antonín Blažek.

Zařízení by mělo do konce tohoto roku ověřovat v provozu. Teprve potom může dát SŽDC pokyn k jeho instalaci na vedlejší jednokolejné tratě, kde jsou zvýšená bezpečnostní rizika. Podle zástupců SŽDC nebudou pak na takovou trať moci vlaky, které by Radioblok neměly nainstalovaný.

 

Právě se děje

Další zprávy