Praha - Když se v druhém lednovém týdnu začalo Aktuálně.cz v exkluzivní sérii průzkumů ptát Čechů na blížící se prezidentskou volbu, zajímaly se o výběr nové hlavy státu plné čtyři pětiny lidí.
O čtyři týdny později většina Čechů tvrdí, že je svou kampaní neoslovil ani jeden z kandidátů.
Předchozí čtyři týdny přitom jak Jan Švejnar, tak Václav Klaus vyplnili intenzivní, více či méně otevřenou agitací.
Přesto plných 55 procent lidí tvrdí, že je kampaně neoslovily. Ukázal to exkluzivní průzkum veřejného mínění, který pro Aktuálně.cz v Praze, Brně a Bruntále připravili odborníci z Univerzity Palackého.
Nepříznivě toto číslo vyznívá především pro Jana Švejnara, který vedl otevřenou předvolební kampaň a potřeboval se veřejnosti jako méně známý z obou kandidátů představit.
Výsledek průzkumu
Která předvolební kampaň vás více oslovila?
- Švejnarova - 27 %
- Klausova - 18 %
- Ani jedna - 55 %
Projděte si výsledky všech předchozích výzkumů
Jeho snažení zabralo zhruba u čtvrtiny lidí: 27 procent respondentů se vyjádřilo, že je Švejnarova agitace oslovila. Klausovu předvolební kampaň hodnotilo příznivěji pouze osmnáct procent dotázaných.
Na řadu lidí Klausova zdrženlivost v předvolební době dojem neudělala. "Klaus si udělal kampaň minulý rok, za peníze státu, když jezdil po republice," komentoval dění jeden z účastníků průzkumu.
Objevily se však ještě příkřejší názory. "Klaus je zbabělec a na nějakou svoji prezentaci před lidmi úplně kašle, je to arogantní chování," vyjádřil svůj názor na počínání dosavadního prezidenta další odpovídající.
Jiní respondenti byli naopak skeptičtí ke Švejnarově pokusu vést v Česku kampaň po americkém vzoru. "Tady není prezidentský systém, tak nechápu Švejnarovo snažení," pochyboval jeden z nich.
Jiní výjezdy Švejnara po republice ocenili. "Konečně se také někdo orientuje na to, oslovit taky veřejnost, a ne jen poslance a senátory," vyzdvihl Švejnarovu kampaň jeden z těch, kterým se líbila.
Agitaci kandidáta sociální demokracie a zelených hodnotili dobře více muži než ženy. Z mužů se zamlouvala třetině dotázaných, z žen pouze pětině.
Z regionálního pohledu zabrala nejvíc Švejnarova kampaň v Bruntále, kde ji ocenila třetina lidí. V Brně se líbila čtvrtině lidí, v Praze jen dvaadvaceti procentům.
Právě Pražany předvolební přesvědčování zaujalo nejméně: že je neoslovil ani jeden kandidát, odpovědělo 63 procent lidí. V Brně to bylo 58 procent a v Bruntále "jen" čtyřiačtyřicet.
Tomu odpovídají i počty lidí, kteří ocenili Klausovu agitaci: v Bruntále to bylo 23 procent, v Brně 16 procent a v Praze 15 procent.
V průzkumu odpovídalo 1050 obyvatel České republiky.