reklama
 
 

Známe nejvyšší pokuty za předváděcí akce. "Šmejdi" vymýšlejí stále nové triky, hlásí ČOI

7. 12. 2015 16:25
Pořadatelé předváděcích akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci. Informoval o tom ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný. Za třetí čtvrtletí nabylo právní moci 42 pokut v souhrnné výši přes 3,5 milionu korun. Nejvyšší pravomocná pokuta za celý letošní rok zatím dosáhla milionu korun, platit ji má společnost Pneubotky.

Praha – Téměř při třech čtvrtinách kontrol předváděcích akcí a souvisejících smluv zjistila Česká obchodní inspekce během třetího čtvrtletí porušení zákona. Za červenec až září uskutečnila 82 kontrol. Ve stejném období nabylo právní moci 42 pokut v souhrnné výši přes 3,5 milionu korun. Informoval o tom ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

"Pořadatelé předváděcích akcí přicházejí stále s novými způsoby, jak spotřebitele oklamat a přilákat je na prezentaci. A stále důmyslnějšími triky se snaží vyhnout jakékoliv kontrole,“ říká Bezecný. "Nejúčinnější způsob, jak zmařit konání akce a tím i nemravné zisky prodávajících, je v rukou spotřebitelů samotných. Nenechte se na tyto akce pod žádnou záminkou nalákat a nechoďte na ně. Tím nejlépe ochráníte sebe i svoje peněženky před rizikem podvodu,“ doporučuje.

Nejvyšší pravomocné pokuty za předváděcí akce v roce 2015:

Firma Pokuta Datum právní moci
Pneubotky 1 000 000 Kč 14. 4. 2015
Aqua Activity 800 000 Kč 7. 2. 2015
TZTransport 600 000 Kč 14. 3. 2015
TZTransport 600 000 Kč 24. 3. 2015
Happy Baby 500 000 Kč 7. 7.  2015
Health & Beauty 500 000 Kč 1. 4. 2015
TZTransport 500 000 Kč 18. 2. 2015
Aqua Activity 500 000 Kč 27. 1. 2015
Happy Baby 500 000 Kč 27. 1. 2015
Pneubotky 420 000 Kč 3. 3. 2015
Spokojená domácnost 400 000 Kč 10. 3. 2015
Pneubotky 350 000 Kč 17. 3. 2015

Inspektoři se zaměřili na plnění oznamovacích povinností, souvisejících s konáním těchto akcí, a dále zejména na dodržování zákazu nekalých obchodních praktik. Na časté porušování zákona u předváděcích akcí mimo jiné upozornil dokumentární film Šmejdi režisérky Silvie Dymákové.

"Vysoký podíl zjištěných porušení zákona je – stejně jako v předchozím období – do značné míry ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na vytipované problémové firmy. Proto tyto výsledky nelze považovat za objektivní obraz situace na trhu,“ zdůrazňuje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Některou z nekalých obchodních praktik prokázali inspektoři v 38 případech. "Většinou se jednalo o klamavé informace poskytované spotřebitelům – například že se nejedná o předváděcí prodejní akci, ačkoli opak byl pravdou,“ upřesňuje mluvčí.

Dále to byly například nepravdivé informace o velikosti firmy s cílem vzbudit dojem, že se jedná o velkou, zavedenou solidní firmu. Mezi porušení zákona patřilo také neurčité ustanovení o smluvní pokutě, popřípadě nepravdivá informace o možnosti účtovat si paušální náhradu při vrácení zboží v zákonem stanovené čtrnáctidenní lhůtě.

Ve dvou případech zjištěných agresívních obchodních praktik se pak jednalo o vytvoření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál, přestože údajná „výhra“ byla podmíněna drahým zakoupením předváděného zboží.

Během třetího čtvrtletí uložila ČOI pravomocně 42 pokut v souhrnné výši 3,665 milionu korun. Nejvyšší pokuta uložená v tomto období dosáhla 500 tisíc korun, další tři pak shodně 250 tisíc korun.

Za celý letošní rok dostala zatím nejvyšší pravomocnou pokutu v oblasti předváděcích akcí společnost Pneubotky. Sankce dosáhla jednoho milionu korun, upřesnil Fröhlich online deníku Aktuálně.cz.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

autor: Petr Kučera | 7. 12. 2015 16:25

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama