Praha - Změna banky má být od listopadu jednodušší. Začal totiž platit Kodex České bankovní asociace vztahující se k mobilitě klientů. Dosud jej podepsalo dvanáct tuzemských bank, mimo jiné Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka a UniCredit Bank.
Kodex se týká běžných účtů a pouze fyzických osob. Mimo jiné stanoví, že klientovi stačí navštívit banku, u které se rozhodl otevřít nový účet, a pokud o to požádá, nová banka za něj sama vyřídí vše potřebné v jeho původním peněžním ústavu. Celý proces by měl trvat maximálně 15 pracovních dnů.
Datum, k němuž se příkazy a inkasa v jednom peněžním ústavu zruší a v druhém nově zavedou, si určí sám klient. Zrušení účtu u předchozí banky je možné, nebrání-li mu překážky jako například nevyrovnané závazky klienta.
"Banky ke kodexu přistupují dobrovolně, následně se však jeho dodržování pro ně stává závazným," říká náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace Jan Matoušek.
K dodržování kodexu se kromě zmíněných bank zavázaly také Banco Popolare, Citibank, Českomoravská záruční a rozvojová banka, HSBC Bank, J&T Banka, PPF banka, Volksbank a Waldviertler Sparkasse von 1842. Podle Blanky Bělovské z GE Money Bank už ke kodexu přistoupila také tato banka, k formálnímu podpisu prý dojde během několika dnů.
Zatím tedy chybí například Raiffeisenbank. "K tomuto kodexu plánujeme přistoupit, nejprve však musíme této úpravě přizpůsobit veškeré naše procesy," ujišťuje však její mluvčí Tomáš Kofroň.