Praha - Na tuzemském trhu je v současné době již více než deset pojišťoven, kde si motoristé mohou sjednat havarijní pojistku pro svůj automobil.
Nováčkem na tomto trhu je pojišťovna Direct, která se snaží získat klienty na nižší ceny pojistného. Podle zjištění Aktuálně.cz ale ceny havarijního pojistného u této pojišťovny o tolik nižší nejsou. V některých případech je Direct dokonce dražší než konkurence.
V cenách havarijního pojistného panují na tuzemském trhu značné rozdíly. Deník Aktuálně.cz kontaktoval všechny poskytovatele havarijního pojištění s žádostí o provedení kalkulace u několika konkrétních osobních vozů. Výsledky mluví za vše. Motoristům se rozhodně vyplatí věnovat výběru pojišťovny náležitou pozornost. Rozdíly v pojistném se pohybují v tisících až desetitisících korun ročně.
Co ovlivňuje cenu pojištění
Výše pojistného se odvíjí od několika základních skutečností (parametrů). Jsou jimi kupříkladu typ a značka vozidla, jeho pořizovací cena a v neposlední řadě stáří auta. Čím starší je vůz, tím je pojistné nižší.
Cenu pojistného ovlivňuje také výše spoluúčasti. Čím větší relativní spoluúčast si klient zvolí, tím je pro něj pojistné nižší a opačně. Na výběr jsou varianty od jednoho do třiceti procent škody. Nejčastější spoluúčast je pět nebo deset procent (respektive pět nebo deset tisíc korun).
Výše pojistného se také odvíjí od škály rizik, které si klient vybere. Na druhou stranu je pojistné snižováno nejrůznějšími slevami a bonusy dobrého řidiče. Motorista, který jezdí bezpečně a nebourá, je pro pojišťovnu ziskový klient. Pojistný ústav takovým lidem pak každý rok snižuje výši pojistného. Za několik let pak takový řidič na havarijní pojistce zaplatí o 40 až 50 procent méně než ostatní klienti.
Další kategorií, ze které pramení možné slevy na pojistném, je úroveň zabezpečení vozidla proti vniknutí cizích osob. Čím kvalitnějším zabezpečovacím systémem je vůz vybaven, tím sleva z havarijního pojistného narůstá. Může podle druhu pojišťovny dosáhnout od deseti do 30 procent.
Povinné ručení kryje jiné problémy
Zatímco u povinného ručení (pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) lidé neuvažují, zda si ho sjednat, u havarijní pojistky je tomu jinak. Povinné ručení je totiž zákonnou povinností, zatímco havarijní pojistka je dobrovolná. Z povinného ručení se vyplácejí škody, které řidič při provozu způsobil někomu jinému, na ty ostatní je právě havarijní pojištění.
Přirozená lidská snaha co nejvíce ušetřit není v případě havarijního pojištění zcela na místě. Vynaložené peníze na toto pojištění se motoristům mohou mnohonásobně vrátit.
Havarijní pojistka kryje řadu rizik, která nejsou až tak vzácná. Především jde o škody na vozidle, které si majitel způsobí sám. Vedle toho havarijní pojištění kryje také riziko krádeže vozidla, jeho poškození živelní událostí či řáděním vandalů.
Klienti si mohou u havarijní pojistky zvolit nejrůznější kombinace těchto čtyř základních rizik. V případě zájmu o všechny se jedná o variantu all risk. O tu také mají motoristé největší zájem.
Nad rámec varianty all risk mohou lidé využít ještě dalších připojištění a tím celkové krytí rozšířit o další rizikové události. V tomto směru se nejčastěji jedná o pojištění skel (především čelní sklo), úrazové pojištění přepravovaných osob a další.
Kdo ocení havarijní pojištění
Motoristé, kteří vlastní již hodně starý automobil, jehož případná oprava by nebyla finančně tolik náročná a o který nebudou mít zloději velký zájem, si s havarijní pojistkou nemusí moc lámat hlavu. Pro ně je téměř zbytečná a nevyplatí se jim.
Něco jiného platí pro majitele nových a drahých vozů. Tam je samozřejmě riziko odcizení výrazně vyšší a současně i případná škoda může dosáhnout velkých částek. S růstem ceny vozu narůstá užitečnost havarijní pojistky.
Havarijní pojistku by si měli sjednat především horší řidiči, u kterých je pravděpodobnost, že svůj vůz někde dříve či později nabourají. Naopak s kvalitou řidiče užitečnost havarijní pojistky postupně klesá, protože při havárii s cizím zaviněním se škody zaplatí z povinného ručení druhého řidiče.
POROVNÁNÍ ROČNÍCH SAZEB HAVARIJNÍHO POJIŠTĚNÍ (v Kč)
Pojišťovna Fabia (07) Fabia (05) Fabia (02) KIA (07) Octavia (07) BMW (07) Allianz 6582 6173 5171 11886 14448 49735 Česká poj. 7303 5846 5112 13300 14675 64007 ČPP 7321 5967 5267 11022 19263 101411 ČSOB poj. 8430 6376 4660 14892 19692 101121 Direct 7269 6258 5977 13066 12697 35415 Generali 6456 6553 4508 11730 13487 66746 Kooperativa 7362 6626 5521 12728 11968 49588 Slavia 5849 4510 3548 10640 15686 - Triglav 8336 - - 16719 14418 78784 Uniqa 8553 7093 6584 17154 17752 72902
Poznámky: Údaj v závorce za vozem udává rok výroby auta - Fabia (07) je proto Škoda Fabia vyrobená v roce 2007
Fabia (07) - Škoda Fabia Classic (nová Fabia) 1,2 HTP / 44 kW, cena nového vozu 265.900,- Kč
Fabia (05) - Škoda Fabia Classic 1,2 HTP / 47 kW, cena nového vozu byla 280.900,- Kč
Fabia (02) - Škoda Fabia Classic 1,2 HTP / 47 kW, cena nového vozu byla 280.900,- Kč
KIA (07) - Kia Cee'd 1,6 CVVT / 90 kW (LX), cena nového vozu 399.980,- Kč
Octavia (07) - Škoda Octavia Classic 1,6 MPI / 75 kW, cena nového vozu 459.900,- Kč
BMW (07) - BMW 523i / 140 kW, cena nového vozu 1.151.800,- Kč
(Ceny vozů jsou včetně DPH)
Předpoklady:
- U každého vozu je kalkulována pouze varianta "all risk" a nový řidič bez nároku na bonus (muž ve věku 25 let).
- Spoluúčast je ve všech případech (10 %, 10 tisíc korun).
- Klient má u stejné pojišťovny sjednané také povinné ručení, čímž získává slevu u havarijní pojistky za souběh pojištění. Netýká se pojišťovny Slavia a Hasičské vzájemné pojišťovny, které povinné ručení nenabízejí.
- V kalkulaci je uplatněna sleva za mechanické zabezpečení vozu.
- Vozidlo je hlášeno v Praze.
Zdroj: vybrané pojišťovny