T-Mobile versus klientka: Nemáte signál? Nevadí, plaťte

Veronika Skálová Veronika Skálová
13. 5. 2010 11:25
Ne vždy mobilní operátoři plní slib, že ke klientům přistoupí individuálně.
Že váš mobil nemá signál? Pokud jste podepsali smlouvu na dobu určitou, T-Mobilu se nezbavíte. Leda byste se vyplatili.
Že váš mobil nemá signál? Pokud jste podepsali smlouvu na dobu určitou, T-Mobilu se nezbavíte. Leda byste se vyplatili. | Foto: Ondřej Besperát

Brno - To, že vám nedodáváme naše služby, není důvod, abyste nám za ně přestali platit. Tento vzkaz dal T-Mobile jedné ze svých klientek. Čtenářka Aktuálně.cz Marie Řeháková tak bude nejspíš ještě nejméně rok platit každý měsíc za mobil, který nemůže používat.

"Jsem důchodkyně a mobil používám 10 let. Dobíjela jsem si každý měsíc tak 300 korun, mám mobil jako pomocníka. Vloni v létě mi operátor volal, že má pro mne nabídku. Když budu i nadále dobíjet obvyklých 300 korun, dostanu 60 korun bonus," popsala Marie Řeháková začátek svého problému.

Nabídka jí přišla výhodná a podepsala s T-Mobilem smlouvu na dva roky. Tehdy nemohla tušit, že se za půl roku bude i s manželem stěhovat mimo Prahu, do domu s pečovatelskou službou na Vysočině. A v okolí jejího nového bydliště T-Mobile nemá pokrytí. Protože tři sta korun nejsou v rozpočtu důchodkyně zanedbatelnou položkou, obrátila se na operátora s žádostí o ukončení smlouvy.

"Odpověděli, že jsem zkrátka podepsala smlouvu, která trvá do července příštího roku, a nehodlají se se mnou více bavit. Já tedy z důchodu musím dobíjet měsíčně 300 korun, dostanu sice bonus, ale nemohu mobil užívat. Nedostupnost signálu není prý relevantní důvod smlouvu ukončit," postěžovala si žena redakci Aktuálně.cz.

T-Mobile: případy řešíme individuálně

Všeobecné obchodní podmínky společnosti T-Mobile mají sedm stran popsaných ve třech sloupcích. Vyplatí se je dobře prostudovat. Dozvíte se z nich například, že to, že signál vašeho operátora nepokrývá okolí vašeho bydliště, není důvodem ke zrušení smlouvy.

"Přímo v podmínkách je zaneseno, že pokrytí signálem není stoprocentní, tento fakt však není dostatečným důvodem k odstoupení od smlouvy. Tyto podmínky jsou nedílnou součástí smlouvy a při jejím podpisu s nimi obě strany souhlasí," potvrdil Petr Novák z Advokátní kanceláře Tomáš Rašovský, který podmínky operátora prostudoval.

Tento argument zní také od samotného operátora. Univerzální řešení pro takový případ však neexistuje. "Snažíme se každý případ řešit individuálně a v oblastech, kde je to technicky možné a ekonomicky návratné zajistit zlepšení kvality signálu. Ne vždy je to ale možné," navrhl vedoucí týmu externí komunikace T-Mobile Jiří Janeček.

Marie Řeháková ale má jinou zkušenost. "Dvakrát jsem psala na zákaznické centrum, zda by nemohli přece jen individuálně přihlédnout k mojí situaci a povolit mi zrušení smlouvy. Dostalo se mi odpovědi, že bez sankce to prostě nejde a bylo hotovo," popsala svou komunikaci s operátorem.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Telefonovali příliš dlouho. T-Mobile jim mění tarif
Volání do konkurenční sítě bude levnější. Ne pro vás
Majitel T-Mobilu se rozhodl. Firmu svěří víc ženám

K opravdu individuálnímu prošetření případu došlo až poté, co T-Mobile oslovila redakce Aktuálně.cz. Operátor se pak rozhodl přistoupit "k nestandardnímu kroku", protože signál v dané lokalitě posilovat nebude, s Marií Řehákovou v nejbližší době smlouvu předčasně ukončí.

Možnosti: odejít jinam nebo předat mobil

Ale T - Mobile není jediný, kdo ve svých podmínkách upozorňuje na možné mezery v pokrytí signálem. "Ani u nás není fakt, že nějaké místo není pokryté signálem, důvodem k odstoupení od smlouvy. Situace u smlouvy na dobu určitou je složitá. Ale jsou dvě řešení - odejít s číslem k jinému operátorovi, který v lokalitě pokrytí má, nebo převést smlouvu na někoho jiného," uvedl mluvčí společnosti Telefónica O2 Martin Žabka.

Převést smlouvu na jiného člověka i se závazky, tedy povinností platit 300 korun měsíčně, navrhoval i Jiří Janeček z T-Mobile. To ale Marie Řeháková nemůže udělat. Kromě manžela, který žije na Vysočině s ní, nikoho nemá.

A pokud by chtěla přejít k jinému operátorovi, nemůže to podle podmínek T-Mobile udělat dřív, než její smlouva vyprší. A v případě, že by jí operátor změnu na žádost o výjimku umožnil, musela by vyrovnat své závazky k operátorovi - tedy doplatit všechny paušály zbývající do konce roku najednou.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Pozor na dopisy z bank. Jsou doručené, i když nepřijdou
Víme, jaké kreditky jsou nejlepší. A na co dát pozor
Pozor na další internetový obchod, který nedodává zboží

Poslední z operátorské trojky smlouvy na dobu určitou pro jednotlivce nenabízí, a proto by k podobnému případu u klientů Vodafone dojít nemělo.

"Zákazníky smlouvami na roky neuvazujeme, chceme jim naopak ponechat svobodu a flexibilitu. Pouze ti, kteří si od nás vezmou dotovaný mobil za zvýhodněnou cenu a rozhodnou se odejít dříve než za šest měsíců, při odchodu doplatí rozdíl mezi plnou a dotovanou cenou mobilu," vysvětlil mluvčí operátora Miroslav Čepický.

 

Právě se děje

Další zprávy