Sto tisíc za modřinu z práce už nedostanete. Vláda mění odškodnění za úrazy

Martin Ťopek Martin Ťopek
27. 6. 2016 13:15
Dojít si na pokladnu pojišťovny pro stotisícové bolestné za velkou modřinu způsobenou v práci zní jako sen. Přesto takové odškodnění umožňovalo nařízení vlády o pracovních úrazech z loňského listopadu. Po půl roce bude s přehnanou náhradou za některé pracovní úrazy konec.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Dojít si na pokladnu pojišťovny pro stotisícové bolestné za velkou modřinu způsobenou v práci zní jako sen. Přesto takové odškodnění umožňovalo nařízení vlády o pracovních úrazech z loňského listopadu.

Po půl roce bude s přehnanou náhradou za některé pracovní úrazy konec. Vláda dnes schválila změnu svého nařízení ohledně bodových hodnocení úrazů a z toho plynoucího odškodného.

"Neúměrně vysoké částky za bolestné v případě odškodňování zhmožděnin nepřiměřeně finančně zatěžují dotčené pojišťovny i zaměstnavatele," uvádí ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček v důvodové zprávě k návrhu.

Ročně pojišťovny evidují přes čtyřicet tisíc pracovních úrazů. A podle údajů v informačním systému Státního úřadu inspekce práce nahlásili zaměstnanci za posledních devět měsíců 3198 pracovních úrazů, u kterých zaměstnavatel uvedl jako druh zranění pohmoždění. Po většině z nich následovaly komplikace s neúměrně vysokým bolestným.

"Prvním důvodem novely je to, že aplikace v praxi způsobuje potíže a vede k neúměrně vysokému odškodnění bolesti u méně závažných poškození zdraví, způsobených pracovním úrazem," uvedl mluvčí ministerstva zdravotnictví Ladislav Šticha.

Zatímco dosud se přidělovaly body za každý čtvereční centimetr pohmožděniny, nově se zavádí typy zranění buď do velikosti 10 centimetrů, nebo větší.

Nejde však jen o zmiňované pohmožděniny. Závažným problémem se po listopadové změně bodového hodnocení podle ministerstva stalo odškodňování bolesti také u běžných pádů bez zlomeniny s dobou léčení několik dní až dva týdny.

Například za zhmoždění hrudní stěny o ploše 10 krát 10 centimetrů dostal poškozený 500 bodů, což obnášelo finanční částku 125 tisíc korun.

Naproti tomu tak závažné zranění, jako je ztráta ucha, je ohodnoceno sto body, čemuž odpovídá částka 25 tisíc korun. Ztráta končetiny v kyčelním kloubu pak "vyšla" na 400 bodů neboli 100 tisíc korun.

"Rozdíly ve výši bolestného jsou zjevné. Navíc první zkušenosti se současným nařízením vlády ukazují problém s tendencí odškodňovat nejenom vlastní rozsah poškození svalu či měkkých tkání, ale započítat do bodového hodnocení i například hematomy a průvodní otoky," dodal Šticha.

Tím podle něj opět neúměrně narůstá bodové hodnocení, které je nepřiměřeně vysoké ve srovnání s výší odškodnění za závažnější a bolestivější zdravotní poškození způsobená pracovním úrazem.

Druhým důvodem novely je doplnění seznamu pracovních úrazů a následného odškodnění o poruchy hlasu.

Podle ministerstva je třeba tato zranění doplnit proto, aby i pro tyto stavy bylo vymezeno odškodňování tak, jako to bylo i za předcházející právní úpravy.

Novela tak nově zavádí náhradu za způsobenou nedomykavost hlasivek a takzvanou dysfonii či fonastenii, což jsou způsobené poruchy tvorby hlasu v hlasivkách a hrtanu. Tato zranění vznikají při práci spojené s vysokou hlasovou námahou a mohou končit až ztrátou hlasu. Týká se to například zpěváků, kteří budou moci podobné poruchy hlásit jako pracovní úraz. Za něj bude náležet až 2000 bodů, což obnáší bolestné 500 tisíc korun.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Těžká nehoda nákladního vlaku u německého Freiburgu uzavřela trať do Basileje

Poblíž Freiburgu na jihozápadě Německa dnes havaroval nákladní vlak. Při nehodě zahynul strojvůdce a několik lidí bylo lehce zraněno. Trať mezi Freiburgem a švýcarskou Basilejí byla uzavřena, informovala dnes večer společnost Deutsche Bahn. Lokomotiva a několik vagonů vykolejilo v obci Auggen. Trať má zůstat uzavřena několik hodin a v úseku byla zřízena náhradní autobusová doprava.

Podle mluvčí policie ve Freiburgu vlak převážel několik nákladních vozů. Jejich řidiči jeli v osobním vagonu za lokomotivou. Šlo o deset osob a jejich zranění jsou lehká, uvedla mluvčí.

Příčina nehody je zatím nejasná. Podle serveru deníku Badische Zeitung došlo ke střetu vlaku s několikatunovým betonovým dílem. Vlak částečně vykolejil a byl vážně poničen.

Havárie by mohla souviset s nedalekými stavebními pracemi. Betonový blok, s nímž se lokomotiva srazila, pochází podle serveru z mostu, který je nyní rozebírán.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

V Británii skončilo hlasování o novém předákovi labouristů, výsledek strana oznámí v sobotu

V Británii dnes skončilo několikatýdenní hlasování o novém předákovi labouristů. Členové a příznivci opoziční strany vybírali ze tří uchazečů o funkci, kterou dosud zastával Jeremy Corbyn. Favoritem klání je stínový ministr pro brexit Keir Starmer, který se v boji střetl se dvěma ženami: Rebeccou Longovou-Baileyovou a Lisou Nandyovou. Výsledek hlasování labouristé oznámí v sobotu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 7 hodinami

Ropa prudce zdražuje, podle Trumpa Rijád a Moskva sníží těžbu

Ceny ropy se prudce zvyšují - severomořská ropa Brent i americká lehká ropa WTI vykázaly svůj nejprudší jednodenní nárůst v historii. Ropa reaguje na prohlášení amerického prezidenta Donalda Trumpa, že Rusko a Saúdská Arábie brzy oznámí, že se dohodly na snížení těžby o deset až 15 milionů barelů denně. Moskva ale takový vývoj nepotvrdila.

Americká lehká ropa WTI přidávala krátce před koncem obchodování 25 procent na 25,38 dolaru za barel, což byl její nejvyšší jednodenní nárůst. Severomořská ropa Brent ve stejnou dobu zdražovala o 21,3 procenta na 30,02 dolaru za barel. Je to také rekordní jednodenní nárůst, ale cena stále zůstává o více než polovinu nižší než v závěru loňského roku.

Zdroj: ČTK
Další zprávy