Šrotovné v USA: Dar z nebes pro asijské automobilky

Jaroslav Brychta, X-Trade Brokers
2. 9. 2009 12:52
Analytik: Z amerických výrobců pomohla státní podpora jen Fordu
Foto: Reuters

Pohledem analytika - Srpnové výsledky amerických automobilových prodejů opět dokázaly překvapit, a to i přesto, že se všeobecně očekávaly velmi dobrá data.

Celkem se totiž v USA prodalo 1,26 milionu nových automobilů, což byl 26% nárůst v porovnání s předchozím měsícem a 100% zvýšení oproti lednu tohoto roku. 

Z amerického šrotovného však ani tak neprofitují domácí automobilky jako ty zahraniční. Meziroční prodeje totiž stouply v USA z velké trojky pouze automobilce Ford. Ta zaznamenala, v porovnání s minulým rokem, nárůst prodejů o 17,2 %, zatímco krizí těžce zasaženému Chrysleru prodeje klesly o 15,4 % a největší americká automobilka General Motors dokonce zaznamenala propad o 20,1 %.

Vládní šrotovné tak nepomáhalo ani tak domácím dinosaurům, jako spíše těm automobilkám, které již daleko dříve pochopily, že poptávka začíná směřovat od velkých spíše k menším automobilům s nízkou spotřebou.

Není proto náhodou, že daleko největšího růstu tržeb se dočkaly japonské a jihokorejské automobilky, pro které je masivní celosvětová vládní podpora doslova darem z nebes.

Jenom japonské Toyotě, která má na americkém trhu druhé nejsilnější zastoupení hned za GM, v srpnu meziročně stouply prodeje o 6,4 %. Velmi dobře si pak vedla také čtvrtá nejsilnější automobilka, Honda, jejíž prodeje rostly o 9,9 %. Ještě daleko větší boom však zaznamenaly jihokorejské Hyundai a Kia Motors, jejichž prodeje vyletěly oproti minulému roku o 47 %, resp. 60,4 %.

V konkurenci asijských automobilek pak již obstál pouze německý koncern Volkswagen se 14% nárůstem.

Velká část peněz amerických daňových poplatníků tak šla na podporu zahraničních automobilek, které budou zároveň nejlépe připraveny na těžké časy. Ty totiž přijdou brzy poté, co efekt šrotovného vymizí a celý automobilový sektor se bude muset vypořádat s výpadkem poptávky, která je již nyní téměř nasycená. 

Doba, kdy se s tímto posttraumatickým šokem automobilky budou muset začít vypořádávat, přitom nemusí být nijak vzdálená. Vedle amerického šrotovného totiž paralelně končí také to německé, které bylo ještě daleko větší.

Foto: Aktuálně.cz
Jaroslav Brychta
autor je analytikem společnosti X-Trade Brokers
 

Právě se děje

Další zprávy