Půjčky jsou nejlevnější od krize, konkurence přitvrzuje

Olga Skalková
3. 6. 2015 10:06
Lidé si za první čtyři měsíce půjčili nejvíc peněz v historii. Ekonomika roste a snižuje se nezaměstnanost, což peněžním domům umožňuje víc půjčovat.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Praha – Češi si půjčují levněji a už to neplatí jen u hypoték. Průměrné sazby u úvěrů na nákupy se v dubnu poprvé od konce roku 2007, kdy do Česka vstoupila krize, dostaly pod 13 procent.

Za zlevňováním je sílící konkurence mezi bankami a splátkovými firmami a snaha bank víc rozhýbat spotřebitelské půjčky. Na vkladech leží skoro tři biliony korun - z toho přes 60 procent patří domácnostem. Ekonomika roste a snižuje se nezaměstnanost, což peněžním domům umožňuje víc půjčovat.

Lidé jsou navíc letos ochotnější nakupovat na dluh. Od ledna do dubna se na spotřebitelských úvěrech bankám podařilo rozpůjčovat přes 25 miliard korun. Za první čtyři měsíce roku jde o historicky nejvyšší číslo.

Na zlevnění přitom banky neprodělávají. Rozdíl v sazbách, za které si klienti u nich peníze ukládají a za které si naopak půjčují, je v případě spotřebitelských úvěrů největší ze všech typů úvěrů. Na konci prvního čtvrtletí to bylo 12,67 procenta. Úroky i na nejlépe úročených spořicích účtech jsou nyní těsně nad jedním procentem ročně.

Klesá také riziko, že bance se úvěr nevrátí a bude ho muset odepsat ze svého zisku. Ukazuje to statistika České národní banky, která sleduje nesplácené úvěry déle než 90 dní. Podíl nesplácených spotřebitelských úvěrů na celkovém portfoliu sektoru byl ke konci dubna 11,7 procenta, což je nejméně za poslední tři roky.

Agresivnější konkurence

Zavedené peněžní domy navíc musí o klienty víc bojovat s mladými bankami jako Air Bank, mBank, Equa nebo Zuno. Právě ty šly už před delší dobou s úroky dolů, protože vklady nabraly dráž než velké banky a potřebují je rychleji rozpůjčovat. Konkurenci přitvrzují splátkové firmy, zejména největší z nich Cetelem. Ta se teď mění na banku a už dala najevo, že ve spotřebitelských úvěrech chce dál růst.

Přitvrzující konkurence je vidět i na agresivnějším marketingu. Například mBank ve své televizní reklamě s režisérem Zdeňkem Troškou používá i větu "nenechám se okrádat ani trošku". Za výrok, který konkurence označila za neetický, sklidila kritiku bankovní asociace. Televizní reklamu slíbila stáhnout, ale zatím běží dál. V tiskové a internetové reklamě už používá slovo "obírat".

Příznivý trend banky potvrzují, ale s dovětkem, že ho nepocítí všichni zájemci. "Na trhu se poskytují spotřebitelské úvěry se sazbami blížícími se hranici dražších hypoték i úvěry se sazbou okolo 20 procent. Důvodem je vysoký rozptyl sazeb, který musí zohlednit rozdíly v bonitě klientů, výši půjčované částky nebo délku splatnosti úvěru," říká mluvčí Komerční banky Pavel Zúbek.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy