První banka přestala účtovat sporné poplatky za půjčky

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
6. 12. 2012 7:33
Noví klienti Raiffeisenbank už neplatí poplatek za vedení úvěru, pro staré se nic nemění
Foto: Vojtěch Marek

Praha - První z těch českých bank, které dosud účtovaly sporné poplatky za vedení úvěrových účtů, je prakticky zrušila. Ovšem jen pro nové klienty.

Raiffeisenbank již od září poskytuje spotřebitelské úvěry bez poplatku za vedení. A od začátku tohoto týdne nabízí bez tohoto poplatku také hypotéky, u nichž dříve chtěla měsíční paušál 150 korun.

Jako první o rozhodnutí banky informoval server bankovnipoplatky.com.

Zatímco zrušení poplatku u hypotečních úvěrů potvrzuje dodatek k sazebníku, který již banka zveřejnila na svém webu, u spotřebitelských úvěrů k žádné změně oficiálně nedošlo.

Zrušení poplatků u spotřebitelských úvěrů je totiž zatím jen součástí akce, která měla trvat od září do konce roku. Protože se ale osvědčila, chystá banka změnit sazebník. „Bude to trvalý stav," upřesnil online deníku Aktuálně.cz mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.

Bez poplatku, ale s vyšší sazbou

Změna se přitom týká jen nových smluv. Kdo má tedy u Raiffeisenbank starší spotřebitelský úvěr či hypotéku, tomu bude měsíční poplatek za vedení úvěrového účtu počítán i nadále podle dříve sjednaných podmínek.

Klientům, kteří s tímto poplatkem nesouhlasí, dal přitom nedávno návod právník a mediátor Petr Němec, který sám uspěl při vyjednávání s Komerční bankou.

„Tyto požadavky vyhodnocujeme individuálně," odpovídá mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň na otázku, jak se banka zatím staví k žádostem stávajících klientů o navrácení již zaplacených poplatků.

Foto: Vojtěch Marek
Čtěte také:
Průlom: První banka vrátila poplatek za úvěrový účet
Banky pod tlakem: Zrušte poplatek, nebo jdeme k soudu
Konec poplatků za půjčky. Soud je bankám zakázal

„Tím, že u nově poskytovaných hypoték neúčtujeme poplatek za vedení úvěru, nechceme znevýhodňovat stávající klienty. Zrušení poplatku se tak u nových hypoték promítne do mírně vyšší úrokové sazby," vysvětluje Kofroň.

„Pro klienty neúčtování poplatků za úvěr znamená především to, že celkové náklady na úvěr jsou transparentní, a klient tak jasně ví, jaká bude jeho měsíční splátka a kolik celkově za úvěr přeplatí," doplňuje mluvčí Raiffeisenbank.

Čekání na rozsudek

Zmíněný Petr Němec již dříve připravil manuál na webu jdeto.de a shromáždil reakce od stovek lidí, kteří od bank vrácení poplatku požadují. Banky však většinou žádosti zamítají.

Výjimkou jsou případy několika klientů Raiffeisen stavební spořitelny, kterým společnost vrátila poplatky za vedení účtu k úvěru ze stavebního spoření a nedávno Petr Němec Aktuálně.cz upozornil také na druhého klienta Komerční banky, který s ní ve sporu uspěl. Ten si ovšem přál zůstat v anonymitě.

Iniciativu v poslední době převzal také spotřebitelský časopis dTest, který nejprve vyzval Komerční banku, aby poplatky zrušila, nedávno stejnou výzvu poslal také do České spořitelny. Pokud se s bankami nedomluví, je časopis připraven podat žalobu, která by zajistila precedenční soudní rozsudek, jakého se před více než rokem dočkali němečtí spotřebitelé.

Klient nepotřebuje speciální účet

Podle loňského rozhodnutí německého nejvyššího soudu je vedení speciálního "úvěrového účtu" výhradně v zájmu banky, která jej používá pro technicko-organizační záležitosti související se zaúčtováním jednotlivých splátek.

Na rozdíl od banky přitom klient (dlužník) takový speciální účet nepotřebuje a tato služba mu ani nic nepřináší, proto by za ni podle soudu neměl platit zvláštní poplatek.

Případné náklady související se správou úvěru by měla banka započítat do samotné výše splátek, tedy do úrokové sazby.

Naopak oprávněný je podle soudu případný poplatek za roční potvrzení o zaplacených splátkách, pokud jej klient vyžaduje, typicky pro uplatnění daňových úlev u finančního úřadu.

Rozhodnutí německého soudu se přímo týká pouze bank působících v Německu a bylo vydáno především na základě německého občanského zákoníku, respektive základních principů tamní právní úpravy.

Obdobná pravidla, vycházející z unijní směrnice 93/13/EHS o nepřiměřených podmínkách ve spotřebitelských smlouvách, nicméně platí také v České republice a jsou součástí tuzemského občanského zákoníku.

Nové banky poplatek nezavedly

Poplatky za vedení úvěrového účtu si doposud neúčtovaly v zásadě jen nové banky na českém trhu.

Fio banka nabízí hypoteční úvěry bez tohoto poplatku, spotřebitelské úvěry v nabídce nemá. mBank má v nabídce oba tyto typy úvěrů a oba nabízí bez poplatku za měsíční vedení úvěrového účtu. Zuno a Air Bank nabízí jen spotřebitelské úvěry a také bez tohoto poplatku. Equa bank nabízí bez poplatku za vedení spotřebitelský úvěr, u hypotéky si účtuje obvyklých 150 korun měsíčně.

 

Právě se děje

Další zprávy