Praha - Cenová válka mezi poskytovateli povinného ručení bude muset v krátké době skončit. Celkové náklady na odškodnění dopravních nehod z pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vzniklé v roce 2011 totiž převýšily vybrané pojistné o jedno procento.
Informovala o tom Česká kancelář pojistitelů, sdružující tuzemské pojišťovny. Současný stav je podle ní neudržitelný.
Zatímco částky vyplácené z povinného ručení se zvyšují, průměrná cena pojistného dál klesá. Policie řešila o 11 procent více nehod, průměrné náklady u škod na zdraví narostly také o 11 procent, průměrná částka na vypořádání majetkových škod stoupla o tři procenta.
Zlevňování musí skončit
Průměrná sazba na pojištěné vozidlo se přitom vloni meziročně snížila o 26 procent. Zatímco v roce 2006 přišlo povinné ručení průměrného auta na 3891 korun ročně, letos je to jen 2950 korun.
„Výše pojistného je pod hranicí souvisejících nákladů, což může z dlouhodobého hlediska v případě, že nedojde k navýšení ceny, způsobit některým pojistitelům problémy," říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.
Od roku 2000 na celkově vyplacených částkách výrazně stoupl podíl škod na zdraví - z 20 procent celkového závazku škod až na loňských 40 procent. Průměrná výše závazku jedné škody na zdraví pro rok 2011 již přesahuje částku 450 tisíc korun.
Stoupají také náklady na likvidaci majetkových škod. Vloni stouply meziročně o tři procenta, průměrná hodnota škody je 31 tisíc korun.
Podívejte se na bezpečnostní prvky a systémy v autech:
„Za období 2002 až 2011 narostla cenová hladina měřená indexem spotřebitelských cen o 23 procent, průměrná škoda na majetku přitom stoupla o 31 procent, takže překračuje inflaci," komentuje vývoj Petr Jedlička, odpovědný pojistný matematik České kanceláře pojistitelů.
Ještě výraznější rozevírání nůžek nastává podle něj u škod na zdraví, které se ve stejném období navýšily o 168 procent.
Levná Direct pojišťovna už skončila
Mluvčí České pojišťovny Tomáš Zavoral již v červenci pro Aktuálně.cz uvedl, že v oblasti pojištění motorových vozidel v posledních letech panuje regulérní cenová válka, a toto pojištění se tak dostává na samou hranici ekonomické únosnosti.
"Začátkem loňského roku spadly ceny na novém obchodu meziročně až o 20 procent. To má na ekonomiku tohoto produktu samozřejmě velmi negativní dopad," komentuje Zavoral.
Zřejmě právě kvůli ekonomické nevýhodnosti při podnikání s povinným ručením se již letos stáhla z trhu pojišťovna Direct, která se snažila zaujmout klienty právě nízkými cenami.
Celkový negativní stav dokumentují rovněž zjištění poradenské firmy Deloitte: "Z našich analýz vyplývá, že do roku 2011 celkové pojistné z pojištění odpovědnosti vozidel stále ještě stačilo na pokrytí škodních a správních nákladů. A zatímco celková výše škod po roce 2005 stagnovala, celkové vybrané pojistné výrazně klesá," uvádí její studie.
Podívejte se na crash test: Superb versus yeti :