Platební karty míří i do vlaků. České dráhy je začínají testovat s deseti terminály

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
8. 12. 2015 10:22
Testování probíhá ve vybraných dálkových vlacích, celkově mají průvodčí k dispozici jen deset terminálů. Už nyní tvoří platby kartou zhruba třetinu celkových tržeb za jízdenky Českých drah, platit jimi lze v e-shopu nebo klasických pokladnách. Za nákup jízdenky ve vlaku vybírají dráhy přirážku 40 korun, pokud ve stanici fungovala pokladna.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha – České dráhy začínají testovat, jestli se jim vyplatí přímo ve vlacích přijímat platební karty. Testování probíhá ve vybraných dálkových spojích, například na tratích Praha - Břeclav, Praha - Cheb, Cheb - Ostrava nebo Brno - Šumperk. Zkoušky probíhají na deseti platebních terminálech.

"Chceme získat praktické zkušenosti. Mimo jiné se zaměříme na rychlost odbavení, kvalitu a rychlost komunikace mezi mobilním zařízením ve vlaku a pevnými zařízeními," říká mluvčí státního podniku Petr Šťáhlavský.

Pokud testování dopadne dobře, zavedly by České dráhy možnost placení kartou i do dalších vlaků. Mluvčí zatím bez bližších podrobností říká, že by šlo jen o vybranou síť spojů a časový horizont "příštích let".

Během testování lze platit kartou značek Mastercard, Visa, DinersClub, JCB a American Express. Průvodčí budou mít k dispozici terminály s bezkontaktní funkcí, odbavení by tak mělo být velmi rychlé.

Mluvčí říká, že za platbu kartou přímo ve vlaku nebudou průvodčí účtovat žádný poplatek navíc. Tím ovšem myslí jen příplatek speciálně za tento způsob platby - stejně jako si jej neúčtuje naprostá většina jiných obchodníků. Za samotný nákup ve vlaku ale dráhy obecně vybírají přirážku 40 korun k ceně samotné jízdenky (nemusí ji platit cestující při odjezdu ze stanice, kde nefunguje pokladna), toto pravidlo se nemění.

Terminály pracují také v off-line režimu, ve kterém jde zaplatit kartou až 990 korun. "Vzhledem k tomu, že průměrná cena jízdenky hrazená ve vlaku se pohybuje okolo 120 korun, umožní tyto terminály odbavení většiny zákazníků i v místech, kde není dostatečné pokrytí mobilním signálem pro on-line komunikaci s bankou," říká Šťáhlavský.

České dráhy zatím přijímají platební karty při nákupu jízdenek v 255 železničních stanicích. Platební kartou lze platit také na e-shopu národního dopravce. Ročně takto lidé zaplatí asi dvě miliardy korun, což představuje přibližně třetinu transakcí. "Zájem o bezhotovostní nákup jízdenek stále roste," říká Šťáhlavský.

Platební karty se v dopravě prosazují stále více. Výraznou zásluhu na tom má právě bezkontaktní funkce karet, která umožňuje rychlejší placení jen přiložením karty k terminálu. Jízdenky se tak dají bezkontaktní kartou nakupovat už třeba v jakémkoli dopravním prostředku v Plzni a podobný projekt chystá na příští rok Ostrava. Moravskoslezský kraj by přitom chtěl platby kartou dostat i na regionální vlakové linky.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 4 hodinami

Summit EU se shodl na dosažení klimatické neutrality do roku 2050

Lídři zemí Evropské unie se dnes po dlouhém vyjednávání shodli, že EU bude do poloviny století klimaticky neutrální. Informoval o tom předseda Evropské rady Charles Michel. Podle informací ČTK obsahují závěry zmínku o jaderné energii jako součásti energetického mixu, kterou prosazovalo Česko. Dočasnou výjimku si podle diplomatických zdrojů vyjednalo Polsko.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Summit projednal víceletý rozpočet EU, shodu nenašel

Evropští lídři ve čtvrtek na bruselském summitu projednali návrh příštího víceletého rozpočtu Evropské unie. K textu předloženému finským předsednictvím má většina unijních zemí připomínky a k jednání se chtějí vrátit počátkem příštího roku. Podle informací ČTK uvažuje předseda Evropské rady Charles Michel o svolání mimořádného summitu na únor.

Prezidenti a premiéři se k otázce rozpočtu na období 2021 až 2027 dostali po neúspěšném podvečerním vyjednávání o klimatických závazcích. Na stole měli návrh, který již po zveřejnění sklidil kritiku od Evropské komise i většiny členských států. Finský text počítá s celkovým objemem rozpočtu ve výši 1,07 procenta hrubého národního důchodu (HND) EU. Zatímco komisi, která navrhovala 1,11 procenta, se nelíbí snížení celkového objemu rozpočtu, státy střední a jižní Evropy jsou rozladěny zejména poklesem peněz pro strukturální fondy. Západoevropské země pak namítají, že by se měl rozpočet i vzhledem k odchodu Británie jako čistého plátce snížit až na jedno procento.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Lídři EU se shodli na prodloužení sankcí vůči Rusku

Prezidenti a premiéři zemí Evropské unie se dnes jednomyslně shodli na půlročním prodloužení hospodářských sankcí vůči Rusku. Oznámil to mluvčí předsedy Evropské rady Barend Leyts. Podle unijních lídrů Moskva stále nedodržuje mírové dohody z Minsku, které se týkají východu Ukrajiny ovládaného od roku 2014 separatisty a jejichž naplnění je podmínkou pro zrušení postihů.

Německá kancléřka Angela Merkelová a francouzský prezident Emmanuel Macron informovali své kolegy o výsledcích pondělní pařížské vrcholné schůzky. Takzvaná normandská čtyřka tvořená ještě ruským prezidentem Vladimirem Putinem a jeho ukrajinským protějškem Volodymyrem Zelenským se v Paříži nedokázala shodnout na ukončení konfliktu na východě Ukrajiny. V oblasti Donbasu za více než pět let bojů mezi vojsky prozápadní vlády v Kyjevě a separatisty podporovanými Kremlem zemřelo na 13 000 lidí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy