Praha - Už beztak rekordní tržby internetových a zásilkových obchodů zvýšila v závěru roku měnová intervence České národní banky, která předčasně odstartovala vánoční nákupní horečku. A přinejmenším na internetu přiměla Čechy uskutečnit dlouho odkládané nákupy.
Podle Českého statistického úřadu zvýšili internetoví obchodníci v listopadu tržby o více než třetinu (36,4 procenta) v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Prosincová data ještě nemají statistici k dispozici.
Za celé předvánoční období utratili zákazníci podle oborové asociace APEK přes 18,5 miliardy korun, tržby obchodníků přes internet v tomto období stouply o 15 procent.
Celoroční tržby největšího tuzemského internetového obchodu Alza.cz dosáhly podle předběžných odhadů 9,2 miliardy korun, což je o téměř pětinu více než v roce 2012.
"Největší nárůst prodejů jsme zaznamenali u tabletů, ultrabooků a smartphonů. Velký zájem byl v loňském roce i o produkty z oblasti domácího elektra a elektronických knih," hodnotí uplynulý rok mluvčí Alza.cz Oldřich Kurz.
Rekord očekává i druhý největší internetový obchod Mall.cz. Jeho tržby by se mohly ve fiskálním roce, končícím 31. březnem 2014, meziročně zvýšit až o 40 procent.
"Jen v listopadu a prosinci loňského roku u nás zákazníci nakupovali meziročně o 40 procent více. Listopadovou poptávku rozhodně ovlivnila intervence ČNB. Kvůli ní část zákazníků uspíšila vánoční nákupy i praktickou spotřebu," uvedla Michaela Gregorová z Mall.cz.
Zhruba o třetinu vyšší tržby zaznamenal v listopadu také CZC.cz, další z největších e-shopů. Intervence ČNB a vánoční nákupy zvedly tržby v celém předvánočním období asi o 40 procent.
"Rok 2013 byl pro nás podle předběžných čísel rekordní. Meziročně jsme vzrostli o více než 30 procent. Na výši tržeb se pozitivně podepsal růst prodejů notebooků, ultrabooků, tabletů a chytrých telefonů," vypočítává marketingový ředitel CZC.cz Kamil Demuth. Například prodeje tabletů rostly o stovky procent.
Lidé ale před Vánoci ve velkém nenakupovali jen elektroniku. Výrazné meziroční nárůsty zaznamenaly i specializované internetové obchody.
Například portálu FirmaNaZazitky.cz vzrostly jen v listopadu tržby dvojnásobně v porovnání s loňskem. "Celkem jsme s e-shopem za celý rok 2013 skončili na 140 procentech roku 2012," upřesňuje spolumajitelka Linda Vavříková. Nejvíce se podle ní prodávaly univerzální poukazy na libovolný zážitek. "Z konkrétních zážitků to byl indoor skydiving, jízdy v rychlých autech, flyboarding nebo lety balonem," doplňuje.
Úspěšný byl loňský rok také pro slevové portály. Podle údajů platformy PayLo se největšímu slevovému portálu Slevomat.cz podařilo na tržbách poprvé překročit miliardu korun. Vykupto.cz pak zvýšilo tržby asi o čtvrtinu na 400 milionů korun.
Trojka mezi slevovými servery, Zapakatel.cz, pak loni utržila 259 milion korun. "Z pohledu všech probíhajících změn během loňského roku a vzniku divize e-commerce je výsledek nad očekávání dobrý," říká zakladatel serveru Jiří Carba.