Praha- Většina cestujících zaplatí od dnešního dne ve vlaku až o desítky korun více než dosud. Důvodem je nový ceník Českých drah. Změny přináší i jízdní řád.
Na tratích si nyní lidé mohou vybrat mezi více dálkovými vlaky, naopak v některých krajích dráhy omezují místní spoje. A na třech lokálních tratích skončí provoz úplně.
Poslední velkou změnou je to, že všechny vlaky budou nekuřácké.
Podražíme o desítky procent
České dráhy se začátkem nového jízdního řádu výrazně změní ceny za dopravu po kolejích. Cestujících přitom zaplatí za cestu vlakem i o desítky a někdy i stovky korun více. Tou největší novinkou je výpočet jízdného podle skutečně ujetých kilometrů. ČD totiž ruší kilometrová pásma. Zrušeny jsou i příplatky na vlaky vyšších kategorií EuroCity a InterCity, což tyto spoje zlevní.
Nově je zaveden jediný základní tarif a zákaznické jízdné bude o čtvrtinu snížené. Do včerejška měli totiž ČD pro zákaznické jízdné vlastní tarif asi o třetinu nižší než základní jízdné.
Velké změny jsou u zpátečních nebo traťových jízdenek.
Na 1600 korun podražila i kilometrická banka, zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Levněji naopak budou cestovat psi.
"Prosincové zdražení však nemusí být na dlouhou dobu poslední. Vedení drah nevylučuje, že v příštím roce zdraží jízdné plošně. Důvodem je zvýšení DPH, na které zatím dráhy nereagovaly," uvedly Financni noviny ve své zprávě.
Více čtete zde:
Denní dojíždění do práce vlakem bude luxus |
Expres Praha - Brno
Dráhy posílí především linky mezi Prahou a Brnem. Nově zde pojede šest expresů, které zastaví pouze v Pardubicích. Expresy doplní vlaky EuroCity a SuperCity Pendolino, takže mezi Brnem a hlavním městem bude jezdit vlak "vyšší kategorie" každou hodinu.
Naopak Brno přjde o přímé rychlíkové spojení s Hradcem Králové. Rychlíky z Brna budou nově jezdit do Prahy a cestující do Hradce budou muset přestoupit v Pardubicích.
Nových pět přímých rychlíků bude jezdit z Prahy do Železné Rudy. Jeden nebo dva páry vlaků přibudou také na tratích Praha - České Budějovice, nebo Praha - Ústí nad Labem.
Objem regionální dopravy se podle vedení Českých drah příliš nezmění.
Některé kraje si však objednaly méně vlaků. Největší úbytek potká Ústecký kraj, kde počet spojů klesne o šest procent. Provoz skončí tratě Lovosice - Most a Oldřichov u Duchcova - Děčín. Poslední ze zrušených tratí je trasa Sudoměřice nad Moravou - Skalica na Slovensku.
Dráhy mají další novinku: Víc jízdenek přes internet |
Naopak na jižní Moravě přibude o pět procent více vlaků. Více spojů začne jezdit i ve Středočeském kraji.
Sladění spojů pro přestupy se nepovedlo
Ani novému jízdnímu řádu se nepodařilo vylepšit návaznost některých spojů. Například vlaky z Opavy do Ostravy sice navazují na pražské expresy, na spoje směrem na Brno a Přerov si však cestující počkají několik desítek minut. V opačném směru přijíždějí vlaky z Prahy na ostravské nádraží vždy v 51. minutu, tedy přesně minutu poté, co z Ostravy odjel vlak do Havířova.
Zásadní novinkou je omezení čekací doby návazných spojů na zpožděné vlaky na pět minut.