Osobní odběr zpoplatňuje i Mall.cz, klienti se bouří

Ekonomika Petr Kučera Ekonomika, Petr Kučera
5. 9. 2012 16:00
29 korun musí nyní zaplatit každý, kdo si objedná zboží za méně než 1500 Kč
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Gigant mezi tuzemskými e-shopy, Mall.cz, zavádí po vzoru konkurenčního Alza.cz nový poplatek za osobní odběr zboží. Informuje o tom server iDnes.cz.

Poplatek 29 korun musí od tohoto týdne zaplatit každý, kdo si na webu Mall.cz objedná zboží za méně než 1 500 Kč a bude si ho chtít vyzvednout osobně.

Zákazníci novinku kritizují a vyhrožují, že začnou nakupovat jinde. „Nakupoval jsem u vás jednorázově menší kousky, ale takhle už z principu je nekoupím nebo půjdu jinam, kde je zboží cca o 30 korun dražší, ale bez poplatku," cituje server příspěvek Michala Švece na Facebooku. Stejně reagoval například i Tony Kvapil, který u společnosti utrácel pravidelně 500 až 1 000 korun za měsíc.

"Netěší nás to a víme, že to je nepopulární krok. Náklady na pobočky jsou ale vysoké a stále rostou, jak se zvyšuje počet lidí, kteří si zboží vyzvedávají osobně. Naše marže jsou přitom nízké a proto jsme sáhli k tomuto řešení a doufáme, že bude lidi motivovat k tomu, aby slučovali své zboží do větších objednávek," řekla iDnes.cz mluvčí Mall.cz Michala Gregorová.

Náklady na jednu objednávku dodanou na pobočku podle ní v průměru dosahují 50 korun a jejich počet se neustále zvyšuje tím, jak firma rozšiřuje svůj sortiment o levnější rychloobrátkové zboží (potravinářské výrobky, drogerie, kosmetika).

Více jak polovina lidí vyzvedává osobně

Podíl zákazníků preferujících osobní odběr stále roste, před dvěma měsíci podle Gregorové přesáhl 55 procent. Firma doufá, že jí zákazníci zůstanou věrní.

Marže jsou podle ní u internetových prodejců nízké a pohybují se v průměru v řádu několika procent, i když například u sportovního zboží jsou vyšší a u elektroniky téměř nulové.

Foto: Thinkstock
Čtěte také:
Online nákup nezkusilo už jen 6 % uživatelů internetu
Jen pětina e-shopů bez závad. ČOI zpřísnila kontroly
Které obchody považujete za nejlepší? E-shop roku je tu

Mall.cz podle Gregorové neuvažuje o tom, že by namísto poplatku navýšil ceny zboží. "Hodně lidí se orientuje podle cenových srovnávačů, takže to si nemůžeme dovolit," vysvětlila serveru iDnes.cz.

Alza kroku nelituje, Kasa jej nechystá

Poplatky za osobní odběr zboží zavedla už loni Alza, připomíná online deník. Za osobní odběr na pobočkách účtovala nejprve desetikorunu, později poplatek zvedla na 25 korun.

Zpoplatnění podle svých slov nelituje. "Někteří zákazníci nás po zavedení poplatku sice opustili, ale celkově se počet zákazníků díky zavedení nových poboček zvýšil," říká šéf marketingu Alza.cz Jaromír Řánek.

Naopak další velký internetový prodejce Kasa.cz poplatky za odběr přímo ve svých prodejnách (Kasahouse v Praze, v Brně a v Ostravě) neplánuje, i když také u něj přesáhl počet zákazníků volících osobní odběr 58 procent.

Manipulační poplatky za osobní odběr při menší objednávce už účtuje i řada dalších obchodů jako například Popron.cz nebo Kosmas.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy