Praha - Obchodní řetězec Lidl chce v Česku předběhnout konkurenci. Zhruba do roka otevře e‑shop, který zatím z velkých řetězců s potravinami provozuje jen Tesco.
Firma už hledá mezi vlastními zaměstnanci zájemce o práci v novém distribučním centru. To připravuje v Plzni na Borských polích. „Toto logistické centrum nenahrazuje žádný z aktuálně fungujících skladů, protože jeho cílem není zásobování našich prodejen. Jeho provoz bude souviset pouze se spuštěním nového Lidl e‑shopu,“ stojí v náborovém letáku, který koluje mezi zaměstnanci Lidlu.
„Ano, spuštění internetového obchodu plánujeme,“ potvrdila online deníku Aktuálně.cz mluvčí Lidlu Zuzana Holá. „Se zahájením provozu plzeňského distribučního centra počítáme během podzimu letošního roku. Start internetového obchodu poté předpokládáme nejpozději v prvním čtvrtletí roku 2017,“ dodává.
Nové pracovníky Lidl začne v souvislosti s e‑shopem brzy hledat i mimo firmu. „Do konce letošního roku chceme zaměstnat přibližně 350 nových zaměstnanců, do budoucna v případě plného provozu počítáme až s 1200 novými pracovními místy,“ dodává Holá. Firma také zakládá novou společnost Lidl E‑Commerce Logistics, pod kterou plzeňský sklad bude spadat.
Bez čerstvých potravin?
Co všechno bude Lidl na internetu prodávat, zatím není jasné. „Finální rozhodnutí o skladbě sortimentu nebylo zatím učiněno. V každém případě však nedílnou součástí bude sortiment spotřebního zboží nabízeného v našich kamenných prodejnách,“ říká Holá.
Lidl už e‑shop provozuje v Německu. Neprodává v něm čerstvé potraviny, jako třeba pečivo, uzeniny, maso nebo ovoce a zeleninu. Nabízí trvanlivé potraviny a nápoje (třeba těstoviny, marmelády, cukrovinky, oleje, jídlo v konzervách nebo džusy), drogerii, elektroniku nebo oblečení většinou od privátních značek Lidlu.
Zatím jen Tesco
Z velkých řetězců zatím e‑shop s potravinami v Česku má jen Tesco, které ho spustilo už v roce 2012. Konkurence se od té doby nepřidala. Kaufland, který stejně jako Lidl patří do německé skupiny Schwarz, oznámil, že chystá e‑shop na příští rok pro Německo, v Česku to ale stále není aktuální.
Proč velké řetězce váhají? „Hlavním problémem bude podle našeho názoru logistika. Doručování potravin je oproti jinému spotřebnímu zboží specifické, navíc specializované e‑shopy nabízejí velmi rychlé dodání,“ myslí si Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Tesco, které s vlastním e‑shopem začínalo v Praze, nyní dokáže online obsloužit přes čtyři miliony obyvatel celkem v sedmi krajích. Konkurenci mu zatím dělají jen specializované služby vzniklé přímo pro internet: Rohlík.cz zatím funguje v Praze a v Brně, nicméně do konce roku chce rozvážet ve všech městech nad 30 tisíc obyvatel. Koloniál.cz pokrývá Prahu, část středních Čech a Plzeňsko, rozšíření do dalších regionů chystá.
Potravinový e‑shop Tesca je v Česku zatím jasnou jedničkou. Lidé přes něj loni nakoupili jídlo zhruba za miliardu korun. Pro řetězec jsou to přibližně dvě procenta jeho celkových českých tržeb. Češi loni podle šéfa Koloniálu (a bývalého šéfa Globusu) Petra Vyhnálka utratili v e‑shopech s potravinami zhruba dvě miliardy korun, letos by se obrat mohl zvýšit na dvojnásobek.
Pro srovnání: Lidl měl v Česku za finanční rok 2013/2014 (novější údaje o hospodaření doposud nezveřejnil) tržby 29 miliard korun. Expanze tohoto řetězce, který nyní v Česku provozuje 230 obchodů, se ale rozhodně neomezuje jen na e‑shop. Na konci loňského roku oznámil, že tu během tří let investuje devět miliard korun, hlavně do modernizace a výstavby nových prodejen a také do rozvoje skladových ploch. Oznámil také, že díky tomu vytvoří 1500 nových pracovních míst. Chystaný e-shop do těchto čísel tehdy firma nezahrnula.