Praha - Pokřivené kousky ovoce a zeleniny, které dříve končily zbytečně na smetišti, se v tuzemských obchodech ujaly. Některým zákazníkům se líbí, že jsou levnější, jiní oceňují, že omezují plýtvání. Penny Market teď chce zájem o ošklivou zeleninu ještě posílit a nově zacílí na děti. V nové nákupní soutěži jim nabídne "obludné" plyšáky.
Hruška s obrovskýma ušima, šklebící se zakřivená mrkev nebo monster rajče - to jsou tři ze sedmi plyšáků, které bude řetězec přes dva měsíce nabízet za nákupy zboží.
Penny Market tím chce děti naučit, že křivá zelenina a ovoce chutnají stejně jako esteticky dokonalé kousky a nemusejí se vyhazovat jen proto, že nevypadají hezky. Řetězec chce posílit jak prodeje vlastních nestandardních kousků, tak i celkové tržby. Standardní cena plyšáka je 399 korun. Levněji - za zhruba 150 korun - ho získá ten, kdo v obchodě utratí nejméně dva tisíc korun. Kdo ho bude chtít koupit za 29,90 koruny, musí nejprve utratit dokonce 6800 korun.
"Přivážíme partu plyšáků, která nese název Neobyčejné kousky k nakousnutí, a tím navazujeme na prodej nestandardních kousků ovoce a zeleniny od českých farmářů v našich prodejnách," říká Zlata Ulrichová, manažerka strategického marketingu společnosti Penny Market.
Zeleninu a ovoce nestandardních tvarů začal Penny Market prodávat v srpnu 2016 se slevou minimálně deset procent. Kupující si od té doby dali do košíku přes 4400 tun esteticky vychýlených kousků. "Podíl tohoto sortimentu k běžnému je 10 procent," říká Monika Lebedová z marketingového oddělení firmy.
Nyní si lidé mohou koupit pokřivené brambory, cibuli, česnek, jablka a hrušky. "S novou produkcí bychom rádi našim zákazníkům nabídli i nové druhy tohoto sortimentu, avšak bude záležet, jaká bude. Mohlo by se například jednat o červenou řepu," dodává Lebedová.
Do prodeje křivé zeleniny a ovoce se krátce po Penny Marketu pustil i e-shop Rohlik.cz, který tyto kousky prodává pod názvem Ošklivky. Za poslední rok jich prodal 150 tun. "Ve srovnání s prvojakostním zbožím se jedná o prodej v poměru 1 : 5," říká zakladatel a šéf internetového obchodu Tomáš Čupr.
"V letních měsících, kdy jsme po jarní přestávce prodej obnovili, byl zájem tak velký, že první týdny byly některé položky okamžitě vyprodané a v mnoha případech poptávka několikanásobně převyšovala nabídku," dodává Čupr.
Nyní lze v internetových regálech e-shopu nakoupit ošklivé brambory, cibuli a jablka. V dalších měsících by se sortiment měl rozrůst o další tuzemské produkty, například nové druhy ovoce.
Tesco, které spustilo prodej křivé zeleniny pod názvem Perfectly Imperfect před rokem, zatím prodalo stovky tun "dokonale nedokonalých" kousků. "Zákazníci si tyto produkty velmi oblíbili. Svou roli hraje i příznivá cena, která je v průměru o 20 procent nižší než u běžných druhů," říká mluvčí řetězce Václav Koukolíček.
Největší zájem je podle něj o jablka, mrkev a brambory. "Nově bude tato zelenina a ovoce dostupná na všech hypermarketech a supermarketech po celé republice," dodává Koukolíček s tím, že řetězec bude do sortimentu průběžně zařazovat další sezonní ovoce a zeleninu.
Vzhledově podprůměrné kousky (křivé či malé) nabízí ve slevě občas i Albert, specifické jméno jim však nedal a ani je nepropaguje. "Zpravidla je neprodáváme po kusech, ale ve větších baleních za zvýhodněnou cenu. Jedná se například o vícekilová balení jablek, brambor nebo červené řepy. K marketingovým účelům jsme ale nabídku této zeleniny a ovoce nevyužili," vysvětluje mluvčí řetězce Barbora Vanko
Ošklivé kousky se objevují i v nabídce Globusu. Ani tam nemají speciální název, vyhraněný kout ani sníženou cenu. Řetězec začal netradiční zeleninu nabízet ještě před Penny Marketem jako první velký obchod v Česku, ale tehdy se u zákazníků neujala. V rámci spolupráce s českými farmáři však Globus odebírá nyní veškerou jejich produkci, tedy i výpěstky, které nevypadají dokonale a neodpovídají standardním kritériím.
Další velké obchodní sítě se zatím do prodeje nepěkných kusů pouštět nebudou. "Případnému zahájení prodeje takzvané "nedokonalé" zeleniny od tuzemských farmářů se rozhodně nebráníme, měl by mu ale předcházet signál našich zákazníků, že o takové produkty mají zájem," říká Dana Bratánková, mluvčí prodejen Billa.
Podobně odpovídá i Lidl. "Nabídku ovoce a zeleniny přizpůsobujeme nákupním zvyklostem a preferencím zákazníků. V nejbližší době proto nabídku 'křivé zeleniny' neplánujeme," konstatuje mluvčí Zuzana Holá.
Také Makro už dříve uvedlo, že jeho zákazníci o takový sortiment nestojí. "Sedmdesát procent našeho obratu tvoří profesionální gastronomie a nezávislý maloobchod. Zákazníci v režimu B2B o tento druh produktu nemají zájem," řekla Romana Nýdrle, mluvčí prodejen Makro. V nejbližší době nehodlá tento sortiment zboží nabízet ani Kaufland.