Drahá nafta omezuje prodej dieselů. Zatím ale minimálně

Pavla Hejlová
13. 6. 2008 12:30
Za rok klesl prodej aut na naftu o 16,8 pct.
Foto: CCS

Praha - V průměru 35,10 koruny za litr - tolik stála nafta na začátku týdne u čerpacích stanic v Česku. Zatímco benzín Natural 95 v porovnání se stejným obdobím loni zdražil o necelé tři koruny, cena nafty podle dat společnosti CCS vzrostla zhruba o sedm korun.

Ovlivňuje dražší palivo prodej automobilů? Autobazar AAA v této souvislosti zaznamenal menší zájem o vozy s naftovým pohonem a naopak znovuoživení zájmu o auta na benzín.

Aktuální poměr v prodejích obou typu paliv u autobazaru AAA činí 68 ku 32 procentům ve prospěch benzínu.

Čtěte také:
Ceny na benzínkách před létem vytrvale stoupají
ČSÚ, pátek třináctého: nafta zlevnila, benzín beze změny

"Důvodem toho, proč růst zájmu o diesely letos ztratil dynamiku, je výrazné zvýšení cen nafty, která by podle prognóz navíc měla zůstat dlouhodobě dražší než benzín," uvedl Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA Auto.

Nově registrovaných aut na naftu je méně

Pokud se podle něj vezmou v úvahu i mírně vyšší servisní náklady u dieselových motorů a také jejich větší citlivost na kvalitu paliva, je logické, že se v současnosti někteří motoristé vracejí zpátky k tradičnímu benzínovému pohonu.

V květnu letošního roku se podle Svazu dovozců automobilů v Česku registrovalo 2 973 nových automobilů na naftu z celkového počtu 11 852 vozů. Ve stejném období loni to přitom bylo 3 474, tedy o pět set kusů více.

Roční úbytek nicméně zaznamenal i benzín, a to o 780 kusů.

Ve střední třídě jde u dieselu o roční pokles o 364 vozů a ve vyšší střední třídě jen o 24 vozů.

S narůstajícími kilometry se diesel vyplatí

Podle Vaněčka je nákup dieselového motoru z hlediská nákladů nutné pečlivě zvážit v případě, že řidič ročně najezdí méně než 30 až 40 tisíc kilometrů. Pokud je ale kilometrů více, i přes zvýšenou cenu nafty je diesel stále výhodný.

S tím souhlasí i obchodní ředitel Auto ESA Tomáš Svoboda, podle kterého je prodej autobazaru stále vyrovnaný. 

"V poslední době jsme nezaznamenali zásadní pokles zájmu o dieselové motory. Ačkoli nafta zdražuje rychleji než benzin a historicky je její cena o dvě koruny vyšší, stále platí, že dieselové motory mají spotřebu nižší řádově o dva až tři litry na 100 kilometrů, tedy provozně jsou stále levnější."

Pokles zájmu o auta na naftový pohon zatím nepostřehla ani Škoda Auto. "Díky vyšší celkové životnosti a nižší spotřebě představují dieselové motory pro naše zákazníky stále atraktivní volbu," dodává tiskový mluvčí Evžen Krauskopf.

 

Právě se děje

Další zprávy