reklama
 
 

Dovezte to hned, ale zadarmo. Češi chtějí po e-shopech expresní dodání

22. 11. 2015 16:42
Většina Čechů by podle nedávného průzkumu uvítala, kdyby e-shopy nákupy domů dodávaly ještě v den objednání. Platit za to je ale připravena jen malá část nakupujících. Proč e-shopy expresní dodání nabízejí jen ve velkých městech a za peníze?

Praha – Tři ze čtyř Čechů, kteří nakupují v internetových obchodech by chtěli, aby jim e-shopy doručovaly objednané zboží ještě v den nákupu. Nechtějí za to ale platit, což podle e-shopů zatím není možné.

"Expresní doprava je logisticky náročná a tedy drahá. Dáváme proto zákazníkům na výběr - zda chtějí počkat a mít doručení zdarma, nebo potřebují zboží rychle a jsou ochotní si připlatit. Drtivá většina zákazníků volí první možnost," vysvětluje Michala Gregorová, PR manažerka obchodu Mall.cz.

Agentura Data Collect v průzkumu pro společnost Mail Step zjistila, že 72 procentům lidí by se líbilo, kdyby jim e-shop zboží dodal jen pár hodin po odeslání objednávky. Jenže jen šest procent zákazníků by bylo ochotno si za takovou nadstandardní službu zaplatit.

Poptávka se tedy nekryje s nabídkou. Velké e-shopy zatím nabízejí expresní dodávky jen v Praze a okolí (Mall.cz, CZC.cz nebo Alza.cz) nebo v Ostravě (TS Bohemia, která možnost dodání v den objednávky připravuje i pro Olomouc a Brno). CZC.cz zvažuje spuštění pilotního provozu služby pro Středočeský kraj a západní Čechy.

Dva největší tuzemské e-shopy Alza.cz a Mall.cz nabízejí ještě doručení v den objednávky na své pobočky. Alza.cz tuto službu nabízí pro pobočky v celé republice (stejně jako Alza Boxy, kde je zboží možné vyzvednout 24 hodin denně), Mall.cz pro pražské pobočky (pro další to - stejně jako loni - umožní v předvánočním provozu). 

Kdo chce zboží mít doma ještě ten samý den, musí nákup provést nejpozději v brzkých odpoledních hodinách. "Takovou objednávku by měl zákazník provést do 15. hodiny a zboží musí být skladem v Ostravě," říká například Lukáš Valouch, marketingový manažer TS Bohemia. Expresní distribuce pak probíhá od 16 do 22 hodin.

A cena expresního dodání? "Služba je zpoplatněna 61 korunami při objednávkách do 500 korun, pro objednávky nad 500 korun ji nabízíme zdarma," dodává Valouch. V Praze začíná cena expresní dodávky u konkurenčních e-shopů na 75 korunách.

"Obecně je základem špičková logistika a velké skladové zásoby zboží, které jsou ihned k dispozici na vlastních skladech. Jen tak je e-shop schopen dodat zákazníkovi zboží co nejrychleji," vysvětluje Šárka Jakoubková, mluvčí Alza.cz.

Problémem je, že velcí dopravci, kteří zajišťují doručování po celé republice, zatím expresní dodávku neumí. Ale připravují se na to. Například PPL, po České poště druhý největší doručovatel zboží z e-shopů do domácností, chce do roku 2020 zavést doručování dvakrát denně - pak půjde zásilky z e-shopů doručit ještě v den objednávky po celé zemi. Česká pošta má službu "Balík Expres" - je však třeba ho podat do desáté hodiny dopolední, pošta ho pak doručí během večera.

Ve velkých e-shopech lidé nejběžněji zboží vyzvedávají přímo na pobočkách. "Zákazníků, kteří si osobně přijdou pro zboží do kamenné prodejny nebo na výdejní místo, jsou v průměru dvě třetiny, přičemž v ten samý den, kdy uskuteční objednávku, je zboží připraveno pro polovinu zákazníků," říká Jakoubková.

A když už si lidé nechají nákup doručit, za dopravu většinou neutrácejí. "Většina našich zákazníků volí dopravu zdarma, která se vztahuje na všechny objednávky nad 1000 korun," vysvětluje Gregorová. Takové doručení pak trvá od jednoho do čtyř pracovních dnů.

autor: Jiří Hovorka | 22. 11. 2015 16:42

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama