Praha - Hlavní město je již dnes nákupním centrem republiky, kam na "nákupní soboty" jezdí celé rodiny i přes půl republiky.
O přesycenosti však nechtějí investoři ani slyšet, což dokazují i poslední výzkumy společností Cushman & Wakefield a Incoma.
Podle jejich studie Shopping Centre Hypermarket 2008 by zákazníci mohli ještě v tomto roce navštívit dva zbrusu nové chrámy konzumu - Galerii Fénix a Arkády Pankrác.
Retail Map Cushman & Wakefield pak uvádí v různých fázích příprav dalších 7 obchodních center.
Nákupní centra mimo Prahu: Boom obchodních center: Podívejte se, které vyroste u vás |
Mezi letištěm Ruzyně a obcí Tuchoměřice vznikne centrum Fol Airport Praha, v plánu jsou ještě obchodní centra na Bořislavce, na Palmovce, v Dejvicích, centrum Nový Žižkov na Žižkově, dále pak centra Sazka Projekt, Copa a Rustonka.
Pokud budou všechny plánované stavby realizovány, bude za pár let v Praze celkem 28 nákupních center. Přitom v současnosti se 38 procent všech nákupních ploch v Česku nachází právě v hlavní městě. O tak vysoký podíl pravděpodobně metropole v budoucnu přijde, nicméně o své dominantní postavení ne.
Průměrná útrata v obchodech: 1500 korun
Podle výzkumu společnosti Incoma Češi tráví v nákupních centrech mnoho času. Plných 72 procent zákazníků tam obvykle stráví více než hodinu času.
K déle než dvouhodinovému pobytu se doznalo dokonce 31 procent oslovených lidí.
Zákazníci jsou ochotní do "svého" centra dojíždět i poměrně dlouhou dobu - v průměru 34 minut. Faktor vzdálenosti nákupního centra tedy rozhodně nehraje odstrašující roli.
Podle výzkumu polovina návštěvníků obchodních center během jedné návštěvy utratí více než 1500 korun. Hlavní roli při výběru nákupního centra pak hraje dobrá dostupnost, šíře sortimentu a ceny.