Praha - Automobily kategorie N1, tedy lehká užitková vozidla, nemusí mít od 15. září povinnou dělicí přepážku. Novela vyhlášky o technické způsobilosti vozidel umožní podnikatelům, aby tuto mřížku odmontovali i ze starších aut.
Skončí tak mnohdy absurdní přestavby osobních aut na "nákladní" s cílem ušetřit na placení daně z přidané hodnoty. Navíc už od letošního dubna mohou podnikatelé (jinak plátci DPH) kupovat všechna nová auta bez DPH - protikrizovou úlevu navrhla ještě vláda Mirka Topolánka.
Pokud si vlastníci vozů kategorie N1 chtěli mřížku odstranit, riskovali dosud pokutu. Případně museli o přestavbu (zpět na běžné osobní auto) požádat zástupce výrobce, absolvovat technickou prohlídku a změnu registrace u dopravního úřadu, což jej kromě času připravilo o zhruba sedm tisíc korun.
Od 15. září už tedy nemusí ani starší lehké užitkové vozy jezdit s mřížkou oddělující prostor pro náklad od prostoru pro cestující. Povinná už nebude ani tmavá fólie na sklech zavazadlového prostoru.
Mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka upozorňuje, že i po vyjmutí mřížky zůstane vůz registrovaný v kategorii N1. A pokud byl po úpravě na "nákladní" omezen počet míst pro cestující jen na čtyři, nelze jej zpětně rozšířit znovu třeba na pět.
Novela vyhlášky zruší od 15. září u některých novějších aut také povinnost vozit s sebou rezervní pneumatiku. Ministerstvo dopravy nakonec ponechalo rozhodnutí na výrobcích, takže ani den před účinností vyhlášky není k dispozici seznam modelů aut, u nichž bude rezerva nadále povinná.
Vyhláška také zavádí nové součásti povinné výbavy, například reflexní vesty nebo jiné složení lékárničky. Tyto novinky ale začnou být povinné až od 1. ledna 2011. (Podrobnosti přineseme v samostatném článku.)