Karlovy Vary/Praha - Ke třem velkým městům, která už dříve ohlásila zdražení jízdného v městské hromadné dopravě, se na poslední chvíli přidaly i Karlovy Vary.
Magistrát a dopravní podnik přitom ještě v listopadu nepokládaly další zvýšení cen za vhodné, protože naposledy k němu došlo letos v dubnu.
Nakonec však právě v Karlových Varech zdraží jízdné nejvíce - nepřestupní jízdenka z 16 na 18 korun a přestupní dokonce z 20 na 25 korun. Částečnou kompenzací bude prodloužení platnosti přestupní jízdenky z dosavadních 45 na 60 minut.
V Ostravě a Chomutově vzroste cena základní jízdenky jen o korunu, při placení čipovou kartou zaplatí cestující v Chomutově stejně jako letos.
Hromadnou dopravu zdraží také Hradec Králové, ale pouze u předplatného (s výjimkou ročního). Fakticky navíc půjde jen o ukončení dosavadní slevy a návrat na ceny roku 2008.
Z průzkumu Aktuálně.cz vyplynulo, že zbývajících 26 ze třiceti největších měst České republiky od ledna jízdné nezvýší.
Zvláštním případem jsou noční linky v Českých Budějovicích. Původně mělo dojít k jejich úplnému zrušení. Nakonec zůstane v provozu jedna trolejbusová linka, kde ale bude platit speciální vyšší jízdné, aby si na sebe sama vydělala.
Drahý sever Čech a Brno, levná Olomouc
Karlovy Vary se po zdražení stanou městem s nejdražším jízdným v České republice v poměru k rozsahu provozované sítě.
Drahá jsou i další města na severu a severozápadě Čech. Po Karlových Varech (18 korun) je nepřestupní jízdenka nejdražší v Mostě (17 korun), Chomutově (16 korun), Teplicích a Děčíně (15 korun). Navíc měsíční předplatné v těchto menších městech je dražší než v mnoha krajských metropolích. V Teplicích přijde dokonce na 530 korun, což je srovnatelné jen s Prahou a Brnem.
S výjimkou Prahy je nejdražším krajským městem Brno, které před letošním dubnovým zdražením naopak patřilo k nejlevnějším. Patnáctiminutová přestupní jízdenka stojí 18 korun, hodinová 22 korun, měsíční 530 korun. Dražší oproti ostatním je také Liberec - čtyřicetiminutová jízdenka přijde na 16 korun a měsíční předplatné nejméně na 460 korun.
Z průzkumu vyplynulo, že nejlevnější jízdné vzhledem k rozsahu provozu má mezi krajskými městy Olomouc (čtyřicetiminutová přestupní jízdenka za 12 korun, měsíční předplatné 300 korun), následována Zlínem a Jihlavou.
Porovnávat cenu jízdného je nicméně komplikované nejen vzhledem k různé délce sítě, ale také kvůli množství nejrůznějších tarifů - jízdenky se liší jak délkou platnosti, tak možností přestupů. Města se liší také kvalitou dopravních prostředků (stáří, bezbariérový přístup a podobně) nebo jejich složením (tramvaje, trolejbusy, autobusy).
Před komunálními volbami raději ne
Hlavními důvody pro zdražení jsou lednové zvýšení DPH a spotřební daně na pohonné hmoty. Většina zbývajících měst však tvrdí, že ceny dalších vstupů - například pohonných hmot - stagnují. Radnice také nechtějí zvyšovat zátěž občanů během ekonomické krize.
Dalším důvodem jsou komunální volby na podzim 2010. Podle neoficiálních informací z některých radnic pak pravděpodobně dojde ke zdražení nebo omezení provozu MHD, nezlepší-li se do té doby ekonomická situace.
Některá města navíc naposledy zdražovala teprve nedávno - k letošnímu 1. lednu (Pardubice, Frýdek-Místek), 1. dubnu (Brno, Olomouc, Karlovy Vary, Přerov či Prostějov) nebo 1. červenci (Česká Lípa).