Pojem energošmejdi se podle ředitelky spotřebitelské organizace dTest Eduardy Hekšové používá pro zprostředkovatele energií. "To nejsou samotní dodavatelé, ale obvykle pořadatelé takzvaných energetických aukcí. Jde o podomní obchodníky, kteří obvykle spotřebitelům vnucují u nich doma nebo někde na ulici k podepsání smlouvu o přihlášce do energetické soutěže. Slibují, že vysoutěží zaručeně levnějšího dodavatele, všechno za ně zařídí a tak dále," vysvětluje pro on-line deník Aktuálně.cz Hekšová.
Realita je ale podle ní taková, že zprostředkovatel vybere dodavatele, který téměř nikdy není levnější ani stejně drahý, ale zpravidla mnohem dražší. "Spotřebitele, který se chce z nevýhodných smluv vyvázat, se navíc zprostředkovatelé snaží sankcionovat nesmyslnými smluvními pokutami. Proti těmto 'podnikatelům' je namířena novela energetického zákona," doplňuje ředitelka dTestu.
Ačkoli skupina Bohemia Energy nespadá do definice typické pro energetické šmejdy, řada lidí podobné chování u jejích prodejců opakovaně popisovala.
"Přišel ke mně domů obchodník Bohemia Energy s tím, že patří pod ČEZ a že se přišel podívat, jestli mám už tu 'levnější elektřinu'. Vpustil jsem ho tedy dovnitř, protože jsem si myslel, že je od ČEZ,“ líčí v sekci Vaše stížnosti na stránkách dTestu jeden ze zákazníků Bohemia Energy pan Lukáš své setkání s jejich obchodním zástupcem R. K., které proběhlo v dubnu 2018 v Třinci.
Upozorňuje, že v Třinci je už od roku 2015 zakázán podomní prodej a že kdyby věděl, že dotyčný muž nepřichází od ČEZ, do domu by ho nevpustil. "Poté z něj vylezlo, že mi musí kvůli levnější elektřině a plynu změnit dodavatele na Bohemia Energy, že ale jinak všechno zůstane stejné jak doposud a že pořád budu moct všechno řešit s ČEZ, podepsali jsme tedy smlouvu a byly mi nabídnuty žárovky. O žárovky jsem zájem neměl, nicméně R. K. mě třikrát upozornil, že jsou skoro zdarma za symbolický poplatek jedna koruna," vypráví dále.
Žárovky si tedy převzal a poslechl obchodního zástupce i v tom, aby ho v následujícím hovoru s firmou vychválil, neboť z toho bude mít R. K. prémie. Dodávky elektřiny od Bohemia Energy měly začít v roce 2020, jenže jelikož se pan Lukáš stěhoval, rozhodl se smlouvu zrušit.
A to, jak dokládají příběhy dalších klientů, není jednoduché. Zvláště "naletí-li" klient na trik se žárovkami takzvaně za jednu korunu.
"Dle podmínek sjednané kupní smlouvy byste se stal majitelem LED žárovek až v případě zahájení dodávek od naší společnosti," informovala ho firma s tím, že jelikož tato podmínka nebyla splněna a jelikož žárovky nevrátil do třiceti dnů od podpisu smlouvy, jsou oprávněni mu vystavit fakturu k uhrazení plné ceny ve výši 2000 korun.
Triky se žárovkami někteří obchodní zástupci dodavatelů energií dovedli k takové "dokonalosti", že někteří klienti vůbec nepochopili, že při koupi výhodných žárovek zároveň přešli k jinému distributorovi.
V roce 2015 popsal on-line deník Aktuálně.cz příběh, v němž se takto nechala zmást žena z Jihomoravského kraje. "Slečna se mě nejprve vyptávala, jak jsem spokojená s dodávkami energií. V domnění, že jde o zástupkyni mého dodavatele, jsem jí dala k nahlédnutí mou smlouvu. Říkala, jak mám bezvadně nastavený tarif, jak je vše úžasné. Něco si ze smlouvy opisovala. Pak mi nabídla LED žárovky, kus za pět korun. Podepsala jsem dva papíry. Vůbec jsem nevěděla, že podepisuji smlouvu s novým dodavatelem," popisovala tehdy žena.
Jako nový dodavatel bývaly na smlouvě uvedeny společnost Lama Energy, případně Bohemia Energy entity a její dceřiná společnost Comfort Energy.
Tisková mluvčí Bohemia Energy entity tehdy tvrdila, že není možné, aby klient nevěděl, co podepisuje, smlouvy jsou prý označeny velkým logem společnosti a probíhají i verifikační hovory.
Že se nejednalo o jednotlivé excesy prodejců, ale o metodu prodeje, potvrzovala Aktuálně.cz v roce 2015 předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová. "Takových případů je v posledních měsících čím dál víc. Každý týden se na nás s prosbou o pomoc obracejí desítky lidí," uvedla.
"Dodavatel pravděpodobně počítá s tím, že spotřebitel po uplynutí lhůty k odstoupení od kupní smlouvy již nebude mít zájem odstoupit od smlouvy o dodávkách energií, protože by musel zaplatit plnou cenu žárovek," dodala Mazalová.
Podomní prodej nic nemění, hájí se firma
Pan Lukáš zmíněný na začátku příběhu si u Bohemia Energy stěžoval i na skutečnost, že jejich obchodní zástupce porušil zákaz podomního prodeje v Třinci.
"Zákaz podomního prodeje neznamená, že je smlouva neplatná. Smlouva byla vámi dobrovolně podepsaná a v ověřovacím hovoru odsouhlasena. V ověřovacím hovoru bylo uvedeno, že se jedná o změnu dodavatele a též byla tato skutečnost uvedena v dokumentech, které jste podepsal," odpověděla mu firma.
Podobné odpovědi se dočkal i muž z Havířova, jenž si stěžoval na uzavření smlouvy s babičkou jeho manželky. "Velice nás mrzí, pokud u podpisu smlouvy došlo k možnému sdělení neúplných informací. Nicméně si dovolujeme sdělit, že z právního hlediska je vyhláška regulující podomní prodej právní předpis nižší právní síly, nežli je zákon. Zákon podomní prodej připouští jako plnohodnotný způsob prodeje," odpověděla mu přes stránky dTestu v roce 2018 firma Bohemia Energy.
Na tomto webu si lidé stěžují na časté obtěžování zástupci Bohemia Energy s jejich nabídkami po telefonu a ignorování žádostí, aby s nimi přestali. Takové nepříjemné návštěvy zažil nejeden senior napříč republikou. Často to nechali být, někdy se však ozvaly jejich dospělé děti, když se o jejich příhodě dozvěděli.
To je i případ pana Petra z Pardubic, který na stížnosti dTestu napsal dopis, že jsou jeho rodiče poslední dva roky vystaveni snahám Bohemia Energy o "zcela nevyžádaný převod energií" od současného poskytovatele k této firmě. "Poslední návštěva se odehrála dnes, tedy 19. července 2019, kdy se opět pracovník této firmy předem neohlášen objevil u mých rodičů v Pardubicích," píše Petr a dodává, že oba rodiče jsou již v pokročilém důchodovém věku.
"Pod záminkou narovnání cen za energie jim byla podsunuta smlouva o sdružených dodávkách energií - elektřiny a plynu. Tento problém řeším již počtvrté. Potýkali jsme se s tak zvanými 'dárky' v podobě úsporných žárovek, dvakrát jsme úspěšně odstoupili od smlouvy a vrátili se k původnímu dodavateli," pokračuje. Došla mu trpělivost a podal písemnou stížnost na nekalé praktiky této společnosti.
Podařilo se mu u firmy dosáhnout storna smlouvy a po několika dalších dopisech dosáhl také odvolání informovaného souhlasu rodičů se zpracováním osobních údajů za účelem nabízení obchodu.
Agresivní a klamavé praktiky řešil ERÚ
Organizace dTest na přímý dotaz on-line deníku Aktuálně.cz uvedla, že se stížnosti na skupinu Bohemia Energy za jejího fungování pohybovaly v řádech jednotek měsíčně. Podle ředitelky Hekšové se přitom postupy této skupiny od konkurence výrazněji nelišily.
"Ta pochybení, kterých se Bohemia podle nás dopustila a s nimiž se na nás spotřebitelé obrátili, ji v zásadě nijak výrazně neodlišují od ostatních dodavatelů energií. Evidovali jsme zejména stížnosti na jednostranné změny fixních cen," upřesňuje pro on-line deník Aktuálně.cz Hekšová.
Nicméně ERÚ, který má dohled nad obchodními praktikami dodavatelů energií na starosti, se v minulých letech přestupky společnosti Bohemia Energy zabýval opakovaně.
Ve většině případů se podle zjištění on-line deníku Aktuálně.cz jednalo právě o stížnosti na opakované používání agresivních a klamavých obchodních praktik, zejména pak o sdělování lživých údajů klientům či neoprávněné výhrůžky smluvními sankcemi.
Kauzu se žárovkami od Bohemia Energy zase v roce 2018 řešila Česká obchodní inspekce (ČOI). "Bylo to za neposkytnutí součinnosti v rámci mimosoudního řešení spotřebitelského sporu, které vedla ČOI kvůli žárovkám, což je obecný výrobek," vysvětluje mluvčí inspekce Jiří Fröhlich s tím, že nešlo přímo o spor týkající se energií, protože těmi se inspekce nezabývá.
Bohemia Energy entity byla v tomto sporu uložena pravomocná pokuta 17 tisíc korun, a to za nesoučinnost ve stanovené lhůtě.
Pozor na smlouvy po telefonu a zástupce "úřadu"
Všichni klienti skupiny Bohemia Energy si teď ale v každém případě musejí hledat nového dodavatele. Experti jim opakovaně zdůrazňují, aby tak učinili co nejdříve, ovšem s rozvahou - právě i proto, aby nenaletěli manipulativním prodejcům.
"Šmejdi opět dokazují, proč si své jméno zaslouží. Znovu se vydávají za pracovníky našeho úřadu nebo si rovnou vymýšlejí pohádky o úřadu zcela novém, který má pomáhat lidem, kteří nyní spadají pod dodavatele poslední instance," popsal už koncem října člen Rady ERÚ Ladislav Havel.
"Stížností zatím máme jen několik desítek, ale spotřebitelé si svou chybu většinou uvědomí až později, když po nich někdo vymáhá pokuty, což je pozdě. Proto naše varování přichází teď, než stížností budou tisíce," dodal Havel.
Žádný úřad neprodává energie a nesmí doporučovat konkrétní dodavatele energií. Podvodníci také často zdůrazňují, že nic není závazné a lidé si své rozhodnutí mohou kdykoliv rozmyslet.
Podobné "nezávazné" nabídky ale většinou závazné bývají, upozornil úřad. Klient totiž může smlouvu uzavřít i po telefonu. Dostat se z ní bývá mnohem složitější, a když od smlouvy nestihne včas odstoupit, končí taková nabídka zpravidla sankcí.
"Napřímo se mohou lidem ozvat například dodavatelé poslední instance, ale i ti většinou posílají dopisy, nebo spotřebitelé volají jim, ne naopak. Nejste-li si jistí, s kým hovoříte po telefonu, je postup jednoduchý. Nechte si zaslat smlouvu písemně. Žádný ze slušných dodavatelů Vás nebude nutit, abyste odsouhlasili do sluchátka něco, nad čím se potřebujete pořádně zamyslet," doplňuje za ERÚ Markéta Zemanová.
Jak se bránit před energošmejdy
- Nenechte se nikým do ničeho nutit. Vaše cesta za levnější elektřinou či plynem by měla začít vlastní aktivitou, nikoliv iniciativou obchodníka. Pomohou internetové srovnávače, jeden nabízí ERÚ: http://kalkulator.eru.cz/
- Vždy se ptejte, zda se bavíte přímo s dodavatelem, nebo se zprostředkovatelem. Pro každého platí jiné právní předpisy, důležité rozdíly jsou zejména ve lhůtách pro odstoupení od uzavřených smluv.
- Když někdo zvoní na vaše dveře a tvrdí, že je zaměstnancem ERÚ nebo ČOI, velmi pravděpodobně lže. Úřady energie neprodávají, nekontrolují faktury podomním způsobem apod. Stejné je to se zástupci distributorů, kteří sice kontrolují měřidla, energii ale neprodávají.
- Je u vás podomní prodej omezený vyhláškou a podomní prodejce zákaz porušil? Obraťte se na (městskou) policii.
- Volá někdo na váš telefon, píše na mail? Ptejte se, odkud má kontakt a zda disponuje vaším souhlasem pro zasílání obchodního sdělení. Jestliže souhlas nemá, hlaste jednání podnikatele na Úřad pro ochranu osobních údajů (http://www.uoou.cz/). Během telefonického hovoru se k ničemu nezavazujte.
- Neberte si dárky, odmítněte služby "za určitých podmínek zdarma". Známým příkladem zneužití "dárků" jsou LED žárovky nebo neplacené poradenství. Stačí vypovědět smlouvu ve lhůtě, kdy vám to energetický zákon umožňuje bez sankce, ale prodejce či zprostředkovatel vám "dárky", zakoupené podle občanského zákoníku, zpoplatní.
- Nikdy se nezavazujte, že podepíšete smlouvu, kterou ještě nemáte k dispozici. Do telefonu žádnému prodejci neříkejte "ano", protože smlouvu lze uzavřít i telefonicky.
- Nikdy nepodepisujte nic, co jste si důkladně nepřečetli a úplně nepochopili. Pokud cokoliv nepochopíte, ptejte se. Teprve až všemu porozumíte, rozhodněte se, zda podepíšete.
- Nebuďte pasivní. Jestliže dodavatel nereaguje nebo vy s navrhovaným řešením nesouhlasíte, obraťte se na ERÚ. Jestliže jde o problém se zprostředkovatelem, pomoci může Česká obchodní inspekce (http://www.coi.cz/). Pokud nevíte, s kým jste jednali, obraťte se na jeden z obou úřadů, podnět si předají.
- Od smlouvy o dodávkách energií, kterou jste uzavřeli mimo provozovnu držitele licence, můžete bez jakýchkoliv sankcí odstoupit do 14 dní od uzavření nebo ji vypovědět nejpozději 15. dne po zahájení dodávek.
Zdroj: ERÚ