Dlouhé čekání na zpracování
Nezvládnuté je podle sdružení lékařů například zpracovávání odeslané neschopenky, které prý trvá v řádu hodin, někdy i dní.
- "Během této doby nelze s e-neschopenkou nic dělat, nelze nastavit či měnit pacientům vycházky, odeslat lístek na peníze, nebo neschopenku na žádost pacienta ukončit," uvádí sdružení ve svém prohlášení.
"Nikdo neví, v jakém stavu vlastně neschopenka je, jestli vůbec vznikla a zda ji může vidět zaměstnavatel. Je to další jasný důkaz nepřipravenosti systému, který byl neuváženě a zbrkle spuštěn v ostrém režimu, přesto, že měl rok běžet ve zkušebním provozu," říká docent Svatopluk Býma z České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně.
"Pokud tomu tak skutečně je, musí se lékař obrátit na svého dodavatele softwaru, který zjevně neimplementoval všechny funkcionality, které byly specifikovány ze strany ČSSZ již v červnu 2019," reaguje ovšem Jan Brodský z tiskového oddělení ministerstva.
- Brodský připomíná, že lékař splní svou povinnost vystavit e-neschopenku vlastním odesláním e-neschopenky, ta se na straně ČSSZ dále zpracovává - včetně případného došetření - a zajišťuje se nejen výplata dávky, ale také aby výsledná data mohla být v plném rozsahu k dispozici i pro příslušného zaměstnavatele.
"E-neschopenka může být zpracována automatizovaně s minimální technickou prodlevou, jsou-li vyplněné informace správně a není třeba je došetřovat. Pokud je nicméně třeba některé skutečnosti došetřit prací referentů příslušné OSSZ, zjistit správného zaměstnavatele a podobně, je prodleva delší. Zdůrazňujeme však, že pro lékaře nehraje roli, zda je e-neschopenka zpracována v systémech ČSSZ, má možnost s ní dále pracovat dle potřeby, předat ji nebo převzít od jiného lékaře na základě jejího čísla," upozorňuje Brodský.