Praha - Cestující Českých drah se od pondělka dočkají odškodnění za zpoždění a nepohodlí při cestě vlakem v rámci České republiky. Zatím však půjde jen o vlaky vyšší kvality - SuperCity (Pendolino), EuroCity a InterCity.
Novinky, mezi něž patří i náhrada za nefungující topení nebo klimatizaci, prezentuje podnik jako "další zvýhodnění, které České dráhy cestujícím nabídnou".
O odškodné budou moci žádat pouze cestující s jízdenkami v hodnotě nad 300 korun na osobu, cestující s Kilometrickou bankou s odpočtem nejméně 300 kilometrů na osobu, držitelé síťových jízdenek In-gold a In-gold Bussines.
"U vlaků EuroCity a InterCity vznikne nárok na kompenzaci při zpoždění způsobeném Českými drahami ve výši 60 a více minut," říká mluvčí podniku Petr Šťáhlavský.
Při zdržení vlaku nad 60 minut může cestující získat voucher ve výši 50 korun, při zpoždění nad 120 minut bude jeho hodnota 100 korun.
U vlaků SuperCity vznikne nárok na odškodnění při zdržení pouhých 30 minut. Kompenzací bude cena rezervace, kterou cestující uhradil, tedy 100 nebo 200 korun.
Podívejte, jakým komfortem nás chtějí dopravci ohromit:
Mluvčí upozorňuje, že kompenzace se budou vztahovat pouze na zpoždění způsobená dopravcem, tedy Českými drahami. "Kompenzovat tak nebude možné například zdržení vlaku ze zahraničí, zpoždění způsobená zásahem vyšší moci jako jsou nehody, usmrcení osob v kolejišti, vichřice a povodně, ale také v případě zpoždění způsobeného jiným subjektem, například při poruše zabezpečovacího zařízení nebo při závadě na trati, které jsou v působnosti státní organizace Správa železniční dopravní cesty," upřesňuje.
Náhrada za horší vagony nebo nefunkční klimatizaci
České dráhy nabídnou cestujícím také kompenzace za nepohodlí způsobené například mimořádnou závadou. U vlaků SuperCity cestující získá zpět plnou cenu místenky v případě nasazení náhradní soupravy. U vlaků EuroCity a InterCity mohou cestující získat kompenzaci ve výši 50 korun za nezařazený vůz první třídy.
Všichni cestující spojů SuperCity, EuroCity a InterCity mohou získat v letním období odškodné ve výši 100 korun za nefunkční klimatizaci ve voze - ale pouze v takovém, který je klimatizací vybaven. V zimním období se kompenzace vztahuje na vozy s nefungujícím topením. "Nárok na tyto kompenzace vzniká v případě, že České dráhy nenabídly cestujícímu náhradní místo v jiném voze s funkční klimatizací nebo topením," zdůrazňuje mluvčí.
Taxík místo posledního přípoje
Všech cestujících bez ohledu na typ vlaku a výši zaplaceného jízdného se týká poslední opatření související se zajištěním dopravy do cíle cesty v případě ujetí posledního přípoje.
"V takové situaci zajistíme dopravu do cílové stanice buď náhradním vlakovým spojem, náhradním autobusem nebo umožníme cestujícím využít spoje jiného dopravce a proplatíme náklady. V mimořádných případech tak budou moci cestující dojet do svého cíle i taxíkem," dodává Šťáhlavský.
Dosud jen v mezistátní dopravě
Od loňského prosince platí evropské nařízení, podle něhož by dopravci měli podobná odškodnění poskytovat povinně. Topolánkova vláda ale na návrh státem vlastněných Českých drah požádala o pětiletou výjimku s možností prodloužení na dalších pět let.
Odškodné tak zatím musí České dráhy povinně platit jen v mezistátní dopravě. Při zpoždění nad jednu hodinu činí 25 procent z ceny mezistátní jízdenky v hodnotě nejméně 16 eur, při zpoždění nad 120 minut činí 50 procent z jízdenky v hodnotě alespoň osm euro.
Čtěte také: Dráhy zlevní část jízdenek a zmírní některá omezení Jančura pošle v den voleb Evropě stížnost na vlaky Statisíce lidí si musí vyměnit řidičák, hrozí fronty |
Ve vnitrostátní dopravě dosud České dráhy vracely plné jízdné jen v případě, že cestující do zpožděného vlaku vůbec nenastoupí. Jízdenku je však nutné vrátit ještě v den plánovaného odjezdu na výchozí stanici. Na délce zpoždění pak nezáleží.
Naopak když už cestující ve zpožděném vlaku jede, nedostane od Českých drah nic. Výjimkou jsou jen vlaky SuperCity (Pendolino), kde dopravce sice vrátí cenu místenky (většinou 200 korun), ne však cenu samotného jízdného (to například z Prahy do Ostravy činí přes 430 korun). Zpoždění navíc musí přesáhnout hodinu.
Na úplné vrácení jízdného mají lidé ze zákona nárok jen tehdy, jestliže je dopravce vlastní vinou vůbec nedoveze do cíle.
Mezi autobusovými dopravci jde příkladem zejména Student Agency. Nad rámec smluvních podmínek obvykle vrací část jízdného při zaviněném zpoždění zhruba už od půl hodiny.
Konec čekání na vlak. Tedy čekání v čekárnách: