Praha - Zatím přes 11,7 tisíce lidí od začátku července dobrovolně požádalo o zřízení datové schránky. Na dotaz deníku Aktuálně.cz to řekla Teresa Babková z tiskového oddělení ministerstva vnitra. Pro fyzické osoby nejsou datové schránky povinné, mohou ale výrazně usnadnit komunikaci s úřady.
Statutárním zástupcům právnických osob, pro něž je používání datové schránky povinné, zatím ministerstvo odeslalo 393 385 obálek s přístupovými údaji. Jen zlomek si jich ale k 3. srpnu schránku skutečně aktivovalo. "Alespoň jednou se do ní přihlásilo 12 616 právnických osob," upřesňuje Babková.
Pozor, začnou fungovat i bez aktivace
Obchodní společnosti získají po 1. červenci datovou schránku automaticky. Ministerstvo vnitra je o tom bude informovat písemně, statutárnímu zástupci společnosti pošle také přístupový kód. Rozesílat je má postupně až do konce září.
Oproti původnímu plánu začnou písemnosti do datové schránky chodit zatím jen těm společnostem, které si ji zaktivují. Navíc jen od těch úřadů, které už v té době budou tento způsob komunikace používat. Toto přechodné období potrvá do konce října.
Teprve od začátku listopadu budou datové schránky pro společnosti a úřady skutečně stoprocentně povinné. Do zřízené schránky začnou chodit písemnosti od úřadů místo klasické pošty i v případě, že si ji společnost neaktivuje. Nezávisle na tom, zda si společnost schránku skutečně vybírá, pak bude písemnost považována za převzatou (vyzvednutou) za deset dní od doručení.
„Používání datových schránek ušetří poštovné jak úřadům, tak firmám a občanům. Odpadnou také fronty na úřadech a celkově se zrychlí komunikace s veřejnou správou," věří náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček.
Jedním z cílů novinky je také zjednodušení doručování. Firmy se už nebudou moci vymlouvat, že písemnost z úřadu neobdržely.
Čtěte více: Pozor, datové schránky startují. Pro firmy povinně Revoluce v doručování: Nepřebíráte poštu? Vaše smůla! Konec nepřehledných zákonů? Nejdříve v roce 2013 |