Pozor, datové schránky startují. Pro firmy povinně

Petr Kučera Petr Kučera
1. 7. 2009 8:30
Změna v doručování písemností od úřadů

Od 1. července bude muset téměř každá právnická osoba používat takzvanou datovou schránku. Stejná povinnost čeká také na veřejnou správu, tedy úřady. Fyzické osoby si mohou datovou schránku zřídit dobrovolně. 

Obchodní společnosti získají po 1. červenci datovou schránku automaticky. Ministerstvo vnitra je o tom bude informovat písemně, statutárnímu zástupci společnosti pošle také přístupový kód. Rozesílat je má postupně až do konce září.

„Používání datových schránek ušetří poštovné jak úřadům, tak firmám a občanům. Odpadnou také fronty na úřadech a celkově se zrychlí komunikace s veřejnou správou," věří náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Ke snížení nákladů oproti dosavadnímu stavu má dojít i přes to, že úřady budou za používání datové schránky platit výrazně vyšší částky, než původně čekaly. 

Datové schránky

Právnickým osobám (zapsaným v obchodním rejstříku) vzniknou schránky automaticky, nemusejí si o ně žádat ani je aktivovat. Přístupový kód přijde v dopise jejich statutárnímu zástupci.

Dělat mrtvého brouka vám nepomůže. Jakmile je schránka zřízena, začnou do ní chodit písemnosti od úřadů. Nezávisle na tom, zda si schránku skutečně vybíráte, je písemnost považována za převzatou (vyzvednutou) za deset dní od doručení. Účinnost tohoto přísného pravidla nicméně byla nakonec odložena k 1. listopadu.

Fyzické osoby včetně podnikatelů mohou o zřízení schránky požádat dobrovolně, měli by ji získat zdarma do tří dnů.

Bližší informace lze získat na speciálním webu nebo na infolince 270 005 200.

Jedním z cílů novinky je také zjednodušení doručování. Firmy se už nebudou moci vymlouvat, že písemnost z úřadu neobdržely.

Pro koho je datová schránka povinná

Datovou schránku začne povinně používat především veřejná správa, tedy státní úřady i místní samospráva (obce, kraje a soudy nemusejí začít už od července, protože nakonec získaly čas až do konce října).

Neznamená to ale, že by úřady začaly posílat dokumenty pouze v elektronické podobě i těm lidem, kteří přístup k internetu nemají. „Povinně elektronickou formou budou komunikovat úřady mezi sebou navzájem a dále při jednání s právnickými osobami," vysvětluje Zajíček. U fyzických osob úřady upřednostní elektronickou formou jen tehdy, jestliže z aktuální databáze zjistí, že konkrétní člověk má zřízenou datovou schránku. Ostatním lidem budou nadále posílat klasické papírové dokumenty.

Právnické osoby - tedy zejména obchodní společnosti včetně institucí jako třeba zdravotní pojišťovny - získají od července datovou schránku automaticky. Ministerstvo vnitra je o tom bude informovat písemně, statutárnímu zástupci společnosti pošle také přístupový kód. Místo obálek s modrým pruhem pak bude pošta od úřadů chodit firmám přímo do této datové schránky. Právnické osoby ji tedy musejí používat povinně.

„I kdyby si schránku nevybíraly, považuje se písemnost po deseti dnech za doručenou," dodává Zajíček. Dokumenty začnou do schránky chodit ihned po jejím vzniku, nebude se tedy čekat na nějaké potvrzení (aktivaci) ze strany jednotlivých společností. Účinnost tohoto přísného pravidla však byla odložena až na začátek listopadu.

Výše uvedené se týká jen právnických osob zapsaných do obchodního rejstříku nebo zřízených přímo zákonem. Ostatní právnické osoby - typicky občanská a nezisková sdružení - mohou o aktivaci schránky požádat dobrovolně.

Datová schránka v testovacím provozu
Datová schránka v testovacím provozu | Foto: MVČR

Může ji mít každý. Zadarmo

Pro fyzické osoby, tedy běžné občany, není datová schránka povinná. Ani jim nebude k začátku července automaticky zřízena. Mohou si však kdykoliv požádat o její bezplatnou aktivaci. Jejich „adresa" se pak do tří dnů objeví v databázi dostupné všem úřadům, takže dokumenty jim začnou chodit elektronicky. A naopak: Díky datové schránce můžete jednat s úřady skutečně online.

Datové schránky nejsou povinné ani pro podnikající fyzické osoby. Výjimkou jsou advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci, notáři a exekutoři - těm bude schránka zřízena automaticky.

Podle přechodných ustanovení zákona má ministerstvo vnitra na zřízení schránky pro právnické osoby čas do 90 dnů od začátku července. Je tedy možné, že zrovna vaše schránka začne fungovat třeba až na začátku září. U advokátů a daňových poradců má k automatickému spuštění dojít dokonce až v červenci 2012, mohou však požádat o dřívější aktivaci.

Čtěte také:
Hodiny hádek rozhodly, úřady budou komunikovat e-maily
Zvrat: za zprávu přes eGovernment se zaplatí až 18 Kč
Uděláme v systému pořádek, slibuje autor eGovernmentu
Stát zdraží eGovernment, pošta vydělá. Kolik? Prý neví

Není to e-mail ani archiv

Doručené zprávy zůstanou ve schránce až do okamžiku jejich vyzvednutí. „Příjemce tak může i s velkým časovým odstupem zjistit, co všechno promeškal tím, že si schránku nevyzvedával," říká Zajíček.

Zprávy, které si příjemce „vyzvedl" a prohlédl, však systém po devadesáti dnech automaticky smaže. „Pokud je to vhodné, měl by si tedy adresát zprávy sám archivovat," podotýká Zajíček. V tom se datová schránka liší od klasické e-mailové schránky, kde se vám smaže jen to, co sami určíte.

Abyste nemuseli kontrolovat datovou schránku každý den, může vám chodit upozornění o doručené zprávě na váš běžný e-mail. Půjde ale jen o avízo, nikoliv o samotnou zprávu. Kvůli bezpečnosti totiž  nemůže být z datové schránky automaticky přeposílána na e-mail.

Rozdíl oproti e-mailu poznáte také v případě, když pošlete dokument nějakému úřadu. Přes datovou schránku nebudete moci přímo kontaktovat konkrétního úředníka, váš dokument přijde "jen" do jakési podatelny. Na druhou stranu však získáte potvrzení o doručení, které bude mít stejnou sílu, jako kdybyste dokument fyzicky odnesli na skutečnou podatelnu.

Kdo potřebuje elektronický podpis

Úplně zadarmo ale používání datové schránky nebude. Alespoň ne pro právnické osoby. Jestliže ji totiž chtějí používat i pro odesílání dokumentů úřadům, musí jejich zaměstnanec mít takzvaný zaručený elektronický podpis. Nejlevněji si ho lze pořídit u České pošty - za necelých 200 korun. Naopak fyzické osoby - pokud posílají dokumenty úřadům ze své vlastní (občanské, ne firemní) schránky -  elektronický podpis nepotřebují.

Adresu zjistíte jen na konkrétní dotaz

Datové schránky bude možné používat při komunikaci mezi úřady navzájem, mezi úřady a firmami či mezi úřady a občany, stejně tak v opačném směru. Neslouží ale ke komunikaci mezi firmami a občany nebo mezi těmito skupinami navzájem. Také proto nebude veřejně přístupný nějaký „telefonní seznam" existujících datových schránek, v němž by šlo běžně „listovat".

Informační systém datových schránek má nicméně fungovat na principu dotaz - odpověď. Úřad, firma i jakýkoliv občan si budou moci zjistit, jestli má konkrétní úřad, firma nebo osoba datovou schránku. Teprve po zadání určitého dotaz tedy systém vrátí odpověď s příslušnou „adresou".

Nový vzor obálek pro písemnosti od soudů.
Nový vzor obálek pro písemnosti od soudů. | Foto: Česká pošta
Čtěte více o změnách v doručování:
Revoluce v doručování: Nepřebíráte poštu? Vaše smůla!

 

Právě se děje

před 1 hodinou

D1 na Vysočině klouže, varují silničáři. V noci sněžilo, vyjely desítky sypačů

Okolo Jihlavy na 115. kilometru dálnice D1 platí varování před náledím, mezi 90. a 120. kilometrem může být vozovka kluzká. Podle dispečinku krajské správy silnic v kraji přes noc sněžilo, venku byly desítky sypačů. Na silnicích uvízlo několik kamionů, po ránu ale problémy se sjízdností silničáři nezaznamenali.

Sněžilo už v neděli v podvečer. "Venku bylo asi 90 sypačů, jelikož sněžilo i v noci, začaly znovu jezdit asi ve 2:00. Sem tam nějaký kamion v noci někde klouzal, ale teď už to jezdí," řekl dispečer.

Přes den bude na Vysočině zataženo, sněhových přeháněk ale bude podle meteorologů ubývat. Večer se může ojediněle tvořit mlha. Nejvyšší odpolední teploty budou od jednoho do tří stupňů Celsia.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Britský princ Harry řekl, že je smutný, že musel vzdát svých královských povinností. Královně a lidem chtěl prý sloužit dál

35letý Harry to uvedl v projevu před zástupci své charitativní organizace na podporu lesothských dětí Sentebale Harry podle agentury Reuters řekl, že konečný výsledek není tím, co zamýšlel, jinak to podle něj však nebylo možné. 

Buckinghamský palác v sobotu oznámil, že princ Harry a jeho choť Meghan už nebudou disponovat titulem královská výsost, nebudou plnit pracovní povinnosti plynoucí z příslušnosti ke královské rodině a nebudou placeni z veřejných prostředků.

"Doufám, že snadněji pochopíte, k čemu jsme dospěli, že si nechám odstup od všeho, co jsem znal, abych učinil krok směrem k tomu, co bude doufám pokojnější život," prohlásil Harry. S manželkou Meghan předtím oznámili, že chtějí své povinnosti omezit, finančně se osamostatnit a žít střídavě v Británii a Severní Americe.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Miliardář Skala prodal budovu Albatrosu na Národní třídě, píše list

Bývalý Dům dětské knihy a sídlo nakladatelství Albatros na rohu Národní třídy a ulice Na Perštýně v Praze koupil od realitního magnáta Václava Skaly byznysmen Daniel Farnbauer. Uvedl to v pondělí deník E15. Albatros v minulých letech prodělal rozsáhlou rekonstrukci, která skončila loni na podzim. Osm z deseti podlaží si podle deníku následně pronajala coworkingová společnost Spaces.

Skala vlastnil Albatros jako fyzická osoba, nikoli přes svou Pražskou správu nemovitostí (PSN). Farnbauer budovu kupuje prostřednictvím firmy Real Estate Albatros. Ani jedna ze stran se k prodeji či výši transakce nevyjádřila.

Budova Albatrosu byla postavena ve druhé polovině 60. let minulého století podle návrhu architektů Stanislava France, Luďka Hanfa a Jana Nováčka. První větší renovaci zažila v 90. letech. Poté v budově sídlila Česká spořitelna, která ji prodala Skalovi v roce 2008.

Zdroj: ČTK
Další zprávy