Letošní červenec 2009 byl na úpravy bankovních poplatků velmi bohatý. Změny v jejich systému oznámilo hned několik významných bank. Budou ovšem změny ve prospěch zákazníků?
Server BankovniPoplatky.com se podrobně zaměřil na jednotlivé změny a jejich hodnocení. Nejlepší změnu podle něj připravila Komerční banka.
Přehled je řazen podle abecedy.
GE Money Bank
GE Money Bank s platností od 1. srpna zavádí mimořádně štědré bonusy pro majitele karet Bene +, kteří doporučí nového klienta. Za každého nového klienta, tak mohou stávající klienti banky s kartou Bene + získat 300 až 900 korun. Náborová kampaň bude trvat od 1 srpna do 31. října 2009. Konkrétní výše bonusu se odvíjí od počtu doporučených nových klientů. Na maximální odměnu tak bude mít nárok klient, který doporučí až 7 nových klientů.
Hodnocení serveru BankovniPoplatky.com:
Zajímavý bonusový program, který však využijí pouze stávající klienti GE Money Bank. Banka si od akce slibuje příliv nových klientů a zajištění a motivování stávajících. Využití bonusu může pro příští týdny klientům GE Money výrazně ušetřit na nákladech za bankovní služby. Stávající klienti se mohou díky náboru nových klientů ocitnout pro nejbližší týdny dokonce v zisku, kdy od banky vyinkasují více než jí za bankovní služby zaplatí.
Komerční banka
První skupinou, která úpravu poplatků Komerční banky pocítila, jsou studenti. Uživatelé studentských balíčků G2 nadstandard a majitelé embosovaných karet tak mohou využít jednoho bezplatného výběru z bankomatu v zahraničí. Pro běžného klienta může tato úprava představovat úsporu i více než 100 korun.
Od července plně zrušila KB také poplatek za výběr hotovosti v obchodě tzv. cash back. Klienti banky tak při nákupech v obchodech kartou, mohou současně z této karty vybrat hotovost bez platby jakéhokoliv poplatku. Komerční banka se tak snaží tento způsob výběru hotovosti u klientů zatraktivnit. Novou úpravou se totiž cash back stává výrazně výhodnější než výběr u bankomatu.
Červenec je u Komerční banky také ve znamení úpravy a sjednocení poplatků za vymáhání dlužných částek. Sjednocují se tak částky za zaslání upomínek za nesplácení splátek. První upomínka bude stát 20 Kč, druhá už 500 Kč. Tato úprava se však týká pouze velké menšiny, často nezodpovědných klientů.
Čtěte také: Nejabsurdnější poplatek chtějí banky za nadměrný vklad Výběr z bankomatu v cizině: Podívejte se, co zaplatíte |
Změny se týkají i směnárenských služeb, které od července při nákupu i prodeji zpoplatňuje jednotnou sazbou 2,5 procenta, minimálně však 50 korun. I nadále platí, že se v KB nevyplatí směňovat nízké částky cizích měn.
Hodnocení serveru BankovniPoplatky.com:
Bezplatný výběr z bankomatu v zahraničí je zajímavou sezónní službou, která klientům ušetří nezanedbatelné částky. Význam tohoto opatření však snižuje fakt, že se vztahuje pouze na omezenou skupinu klientů banky.
Za zrušení poplatku za výběr hotovosti u obchodníka tzv. cash back není ze strany banky snaha vyjít vstříc klientům a ušetřit jim finanční prostředky, ale toto opatření bylo v podstatě vynuceno. O službu cash back je mezi klienty tak nízký zájem, že se investice do ní vůbec nevyplatily. Banka se tak touto službou snaží službu mezi klienty zatraktivnit a především klienty tuto službu "naučit". Češi totiž mají zábrany vybírat hotovost někde, kde jsou zvyklí především platit. Navíc zdarma mají tuto službu již ČSOB, Poštovní spořitelna, mBank a Raiffeisenbank.
Ostatní změny jsou určené pouze pro velmi omezený okruh klientů a nijak nemění celkovou poplatkovou pozici klientů KB.
I přesto se změny poplatků Komerční banky staly nejlepším poplatkovým opatřením měsíce července.
Raiffeisenbank
Raiffeisenbank k 1. červenci připravila nový sazebník. Zvýhodnila tak své věrné klienty a připravila řadu poplatkových úprav. Mezi nejvýznamnější patří zrušení poplatku za blokaci karty, zrušení poplatku za nadměrný vklad, zrušení poplatku za výpis přes internet, zrušení poplatku za příchozí expresní a urgentní platby.
Banka ale také přistoupila ke zvýšení poplatků. Od července se tak zvýšily poplatky za operace na pobočkách. Cena za podání příkazu prostřednictvím sběrného boxu se zvyšuje z 15 na 20 Kč. Poplatek za podání příkazu přímo na přepážce se zvyšuje z 33 na 38 Kč. Zvýšení poplatků se dotkne i nepořádných nebo zapomnětlivých klientů. Cena upomínky tak u Raiffeisenbank napříště nebude stát 200 až 500 Kč, ale 300 až 1000 Kč. Zvýšení tak představuje až 100 procent. Banka současně od července zavádí poplatek za poskytnutí spotřebitelského úvěru, který bude činit jedno procento z poskytnuté částky.
Hodnocení serveru BankovniPoplatky.com:
Raiffeisenbank přišla v červenci kromě výrazného snížení poplatků pro své věrné klienty i s nepřímým opatřením zvyšujícím poplatky. Pravdou ale je, že jde o poplatky, kterými chce banka podtrhnout svoji politiku (zaměření na přímé bankovnictví). Zvýšení některých poplatků tak do určité míry snižuje efekt pozitivních úprav. Přesto jsme výrazné snížení poplatků u této banky zvolili za nejvýhodnější poplatkové opatření měsíce června.
Zvýšení poplatků v uvedených segmentech ukazuje, kam chce banka své klienty dostat a k čemu je motivovat. Je tak zřejmé, že Raiffeisenbank chce plně směřovat své klienty na produkty, které jsou pro ni nejlevnější a nejvýhodnější, tedy internetové služby. Naopak banka znevýhodňuje služby, které jsou pro ni drahé, tedy služby na pobočkách. Nicméně tato zvýšení, přestože je banka bagatelizuje, se dotkne určitého množství klientů. Lidé s nízkým vzděláním či důchodci jsou na služby na pobočkách zvyklý a nedisponují připojením k internetu. Otázkou ale je, kolik takových klientů má právě tato banka.
UniCreditBank
Zajímavé bonusy mohou získat klienti UniCreditBank, kteří využívají kreditní kartu VISA ČSA. O letních prázdninách se jim výrazně navyšují bonusy tzv. míle. Za každých zaplacených 125 Kč získají klienti třikrát více mil než obvykle. Klienti tak mohou jako bonus získat cestování vyšší třídou, nebo jim jsou odpuštěny poplatky za nadváhu zavazadel. Akce se vztahuje na transakce provedené od 1. července 2009 do 31. srpna 2009.
Hodnocení serveru BankovniPoplatky.com:
Jedná se o zajímavý bonus, jehož nevýhodou je však fakt, že je omezen pouze na úzkou skupinu klientů, kteří užívají jeden druh konkrétní kreditní karty. Mnohem efektivnější by bylo plošné zavedení prázdninových bonusů pro většinu klientů banky. Toto opatření nijak nemění poplatkovou pozici této banky a jedná se spíše o marketingový prodejní trik na konkrétní produkt, než opatření ve prospěch klientů banky.
Velmi kladně však hodnotíme věnování milionu korun na pomoc povodněmi postiženým lidem. Tuto částku získá banka z fondu pro vánoční večírky svých zaměstnanců. Motivace i způsob použití finanční prostředků je velmi pozitivní a zvyšuje dobrou image banky.
Čtěte také: Penzijní fondy si určily pokuty na maximum, tedy 800 Kč Zlevnění hypoték nepřichází, trh se propadl o třetinu |