Kellnerovy mobily: 4 v 1. A co dál čekat od PPF

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
6. 11. 2013 6:30
PPF Petra Kellnera si s českou Telefónikou kupuje i pětimilionový zákaznický kmen.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Isifa / Thinkstock

Praha - Český telekomunikační trh se nadále chvěje v základech. Nové zemětřesení přináší potvrzený obchod roku, kdy PPF kupuje majoritu v české části Telefóniky.

Připomeňme, že na trh vstupují desítky virtuálních operátorů, v dubnu trojice velkých operátorů výrazně snížila ceny za neomezené volání a příští týden naostro startuje aukce kmitočtů, ve které by se měl zrodit nový silný operátor.

Co s trhem v tak značném pohybu udělá další výrazná změna? Co přinese Kellner? Online deník Aktuálně.cz hledá odpovědi.

Co přinese spojení PPF a Telefóniky?

Petru Kellnerovi samozřejmě do hlavy nevidíme, je ale pravděpodobné, že hlavní, co si s českou Telefónikou kupuje, není samotný telekomunikační byznys, ale jde mu především o pětimilionový zákaznický kmen.

Telefónica se může stát základnou Kellnerova tuzemského podnikání. Běžným spotřebitelům v Česku PPF nabízí úvěry především přes Home Credit, dva roky zde rozvíjí také bankovní služby pod hlavičkou Air Bank.

Ve výsledku může PPF nakombinovat agresivní nabídku 4 v 1" - neomezené volání s pořádnou porcí dat, drahý chytrý telefon za korunu" na úvěr, který budete splácet z účtu v Air Bank, kam si budete muset nechat posílat výplatu. To je kombinace, kterou PPF bude umět nabídnout poté, co dokončí převzetí české Telefóniky.

Budeme volat neomezeně za 500 korun?

Už letošní rok přinesl značný posun. Byla to právě Telefónica, která v dubnu nepřekvapila jenom širokou veřejnost, ale i své dva konkurenty a výrazně zlevnila cenu neomezeného volání na 749 korun. T-Mobile i Vodafone reagovaly překotně, ale už za dva dny se opět seřadily vedle Telefóniky na stejné cenové úrovni.

Posun k pětisetkorunové hranici, kolik neomezené volání stojí třeba v Rakousku, zatím nepřinesla ani invaze virtuálních operátorů na český trh. Známý je zatím jen jediný s nabídkou takzvaných flatových tarifů. One Mobile se dostal na hranici 600 korun, ale musí zapracovat na důvěryhodnosti (například, aby zákaznická linka netvrdila něco jiného než šéf firmy).

Prolomit dnes už bájnou pětisetkorunovou hranici měla původně právě PPF. K těmto úvahám ale směřoval přímočaře původní plán, kdy PPF měla v aukci kmitočtů získat frekvence pro vybudování nového silného čtvrtého hráče. Kdyby na trh vstupovala jako nováček s nulovým počtem klientů, musela by mezi trojici velkých operátorů vnést pořádný vír, který by jí přisál významný počet zákazníků. To slibovalo skutečnou cenovou válku.

Situace se ale zásadně změnila. PPF na telekomunikační trh nevstupuje jako nepopsaná tabule, ale za 64 miliard korun si pořídila operátora, který má pět milionů mobilních zákazníků v Česku, dalších 1,4 milionu na Slovensku a 1,4 milionu pevných linek. Ani to ale nemusí nutně vylučovat cenovou válku, úkol každé akciové společnosti je maximalizovat zisk. Bude tedy záležet, jak si PPF zanalyzuje trh.

Vyjít jí mohou dva závěry. V prvním případě si spočítá, že se do trhu vyplatí dále říznout" a cenová korekce zvýší výnosy, protože přetáhne dostatek klientů od konkurence. Druhá možnost zachová současný stavu a mohla by za ní stát zhruba takováto úvaha - zbývající silná dvojice operátorů mé snížení opět bleskurychle vyrovná, nikoho snížením ceny nepřetáhnu, jen si dále snížím výnosy.

Co dokáže aukce?

Od pondělí 11. listopadu začne přihazování v aukci, jejímž hlavním produktem" má být nový operátor. O potřebné frekvence pro jeho vybudování se utkají dva zájemci. Sazka Telecommunications ze skupiny KKCG dalšího českého miliardáře Karla Komárka překvapila svou účastí v aukci všechny. O KKCG ve spojení s aukcí se na rozdíl od skupiny PPF ani nespekulovalo.

Druhý zájemce, Revolution Mobile, je bývalý PPF Mobile Services, kterého PPF měla připraveného pro aukci. Nakonec s ním ale do aukce nešla a připravenou slupku" pro nového operátora prodala bývalému řediteli PPF Mobile Services Tomáši Boudníkovi.

Je třeba podtrhnout, že PPF i Revolution Mobile výslovně popírají, že by šlo o propojené firmy. Pro podmínky aukce je to důležité. Jako spekulaci o možné spolupráci v horizontu dvou a více let stojí ale za to si tuto variantu ponechat v hlavě," komentuje situaci v deníku Insider analytik Petr Hlinomaz.

V ideálním případě nový hráč vzešlý z aukce na trh přinese výraznou cenovou erozi, která by mohla směřovat právě na metu 500 korun za neomezené volání. Otázkou zůstává, jestli výsledek aukce bude odpovídat ideálnímu případu.

Ohrožují virtuální operátoři Kellnerův byznys?

Zatím ne. Česko právě nyní zažívá booom virtuálních operátorů, jsou jich zde už desítky a noví stále přibývají. Většina z nich se ale od sebe výrazně neliší a oslovuje v lepším případě jen jednotky tisíc klientů.

Většina z 600 tisíc SIM karet, které zatím virtuální operátoři prodali, patří těm, za kterými stojí velké značky jako Blesk či Tesco. BLESKMobil se na celkovém počtu prodaných SIM karet podílí zhruba polovinou a je přitom obchodní značkou Telefóniky a Tesco Mobile je zase společným podnikem Teska a Telefóniky. I z nich tedy Kellnerovi poteče výnos.

Do nově se tvořícího trhu v říjnu vstoupil hráč, který může a chce získat statisíce klientů. Mobil od ČEZu jde cestou, která se pro virtuálního operátora nabízí. ČEZ má miliony klientů, kterým chce prodat další služby, a vytěžit z nich tedy výměnou za poskytnutou výhodu - odebíráš od nás energie, pak máš SMS zdarma - další výnosy. Mimochodem i na růstu ČEZu v telekomunikačním segmentu může Kellnerův nový podnik vydělat, Mobil od ČEZu funguje v síti Telefóniky.

Virtuálové" se dále snaží z šedivého průměru vydělit speciálními nabídkami. Například Studentfone nebo Kaktus lákají kromě jednoduché nabídky, kterou slibují všichni, na neomezené množství dat, které jejich zákazníci mohou zkonzumovat" na Facebooku. Právě na datech lze zhruba ve střednědobém horizontu očekávat další bitvu, je to pro operátory do budoucna klíčové pole.

 

Právě se děje

Další zprávy