ČTĚTE V SOUVISLOSTECH
- Dejte nám rodné číslo, jinak s vámi nemluvíme
Praha - Úřad na ochranu osobních údajů v roce 2006 provedl kontroly v České spořitelně, HVB Bank, Živnostenské bance, Raiffeisenbank, Komerční bance a GE Money Bank, a dokonce i v Bankovním registru klientských informací.
Spojovacím motivem pro všechny kontroly bylo zjistit, jak je plněna informační povinnosti.
Úřad konstatoval, že banky sice plní zákonem stanovené povinnosti, ale způsobem, který je pro klienta nepřehledný, jehož výsledkem je ve skutečnosti neinformovaný klient, který bez svého právního poradce nedokáže uplatnit veškerá svá práva vyplývající ze zákona.
Banky: kompletní informace jen za našich podmínek
Typickým problémem, kterým se úřad zabýval, je praxe bank při poskytování informací o nabízeném produktu.
Během svých kontrol zjistil úřad v České spořitelně a v Raiffeisenbank chyby. A to u poskytovaných informací v případě půjček.
Klient, který žádal informaci o úvěrovém produktu, byl nucen poskytnout bance své osobní údaje a byl informován zavádějícím způsobem, že jinak mu nelze poskytnout informaci o RPSN (tedy tzv. "ceně" úvěru) a dalších náležitostech úvěru.
Zájemce o informaci, který nechtěl, aby banky zpracovávaly jeho osobní údaje, se tak dostal do pozice, kdy nemohl zjistit kompletní informaci a porovnat si tak výhodnost jednotlivých nabídek na trhu.
Více o vašich financích čtěte ZDE. Rady, tipy, návody. |
Ze strany bank po něm naopak byly vyžadovány informace oprávněně bankami zpracovávané pouze v případě klientů.
Pozitivním výsledkem z celé kauzy je uložení nápravných opatření, která musely banky provést, aby vše bylo v souladu se zákonem.